Javascript must be enabled for the correct page display

Interventies voor schoolse motivatie bij kinderen en adolescenten met ADHD

Franken, Geke (2023) Interventies voor schoolse motivatie bij kinderen en adolescenten met ADHD. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Geke Franken.pdf

Download (582kB) | Preview

Abstract

Een van de belangrijkste oorzaken van achterblijvende schoolprestaties van kinderen en adolescenten met ADHD is een significant lagere motivatie voor school dan leeftijdsgenoten. Het vergroten van de intrinsieke motivatie kan door aan te sluiten bij de drie psychologische basisbehoeften van de zelf-determinatietheorie: verbondenheid, competentie en autonomie. Deze systematische literatuurreview geeft overzicht over welke interventies er bekend zijn voor het vergroten van academische motivatie, inzicht in de mate waarin deze intrinsieke motivatie bevorderen en verschillen weer tussen interventies voor kinderen en adolescenten. Er zijn achttien artikelen gevonden die voldeden aan de inclusiecriteria. Ouder-kind interventies en interventies met medeleerlingen blijken effectief en sluiten aan op alle drie de basisbehoeften. Kijkende naar de verschillende basisbehoeften voor het vergroten van de intrinsieke motivatie wordt er het minst aangesloten bij de behoefte aan autonomie. Interventies voor adolescenten sluiten beter aan bij de basisbehoeften dan interventies voor kinderen. Deze studie levert belangrijk wetenschappelijke inzicht in de mate waarin interventies zich richten op de intrinsieke motivatie voor school. Een beperking van dit onderzoek is dat er in vrijwel alle geïncludeerde artikelen sprake was van kleinschalig onderzoek. Suggesties voor vervolgonderzoek zijn gegeven, zoals het vergroten van de bewijskracht voor interventies. Aanbevelingen voor de praktijk zijn om bewust aan te sluiten bij de basisbehoeften wanneer interventies ingezet worden voor het vergroten van academische motivatie bij kinderen en adolescenten met ADHD, ouders te betrekken bij de interventies en gebruik te maken van medeleerlingen om zodoende te werken in de zone van naaste ontwikkeling.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 09:39
Last Modified: 05 Jul 2023 09:39
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2187

Actions (login required)

View Item View Item