Javascript must be enabled for the correct page display

De werkzame interventies voor het verbeteren van de executieve functies bij kinderen met dyslexie en/of ADHD.

Broekens, Henrieke (2023) De werkzame interventies voor het verbeteren van de executieve functies bij kinderen met dyslexie en/of ADHD. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Master these - Henrieke Broekens.pdf

Download (635kB) | Preview

Abstract

Zowel kinderen met dyslexie als ADHD of comorbide dyslexie en ADHD ervaren problemen in het executief functioneren. Desondanks is er nog weinig bekend over de werkzame interventies voor het verbeteren van de executieve functies bij deze doelgroep, specifiek bij kinderen met comorbide dyslexie en ADHD. De bestaande interventies blijken daarbij weinig aandacht te hebben voor de transfer effecten van de aangeleerde vaardigheden naar andere gebieden. Er is een systematische review uitgevoerd om inzicht te krijgen in de werkzame interventies voor het verbeteren van de executieve functies bij kinderen met dyslexie en/of ADHD, wat de effectiviteit van deze interventies zijn en of ze inspelen op de transfer effecten van de aangeleerde vaardigheden. In totaal zijn er 25 studies geïncludeerd. De gevonden interventies zijn onderverdeeld in de volgende clusters: computergestuurde interventie, medicamenteuze behandeling, fysieke training en training gericht op ouders. De computergestuurde interventies blijken zowel bij kinderen met ADHD als dyslexie het meest ingezet. De ‘Effectladder’ en effect sizes werden gebruikt om de effectiviteit van de interventies aan te geven. De meeste interventies zijn ingedeeld in de ladder ‘werkzaam’. De computergestuurde interventies en medicamenteuze behandelingen toonden de grootste effecten. De resultaten van dit onderzoek toonden het belang van het meenemen van transfer-effecten in de evaluatie van interventies en het ontwikkelen van strategieën die de duurzaamheid en generalisatie van verbeterde executieve functies ondersteunen. Aanbevolen wordt om meer kwantitatief onderzoek te doen naar werkzame interventies voor het verbeteren van het executief functioneren bij kinderen met dyslexie en kinderen met comorbide dyslexie en ADHD.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Menninga, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 09:45
Last Modified: 05 Jul 2023 09:45
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2191

Actions (login required)

View Item View Item