Javascript must be enabled for the correct page display

Ondersteuningsbehoeften van leerlingen die onder instromen in het Speciaal (Basis)onderwijs

Meppelink, Anouk (2023) Ondersteuningsbehoeften van leerlingen die onder instromen in het Speciaal (Basis)onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_AnoukMeppelink_S5419840.pdf

Download (799kB) | Preview

Abstract

Ondanks de invoering van de Wet op Passend Onderwijs (2014) groeit het aantal leerlingen in het speciaal onderwijs en het speciaal basisonderwijs weer, na een aanvankelijke daling. Dit wordt mede veroorzaakt doordat steeds meer leerlingen in Nederland meteen al instromen in het speciaal (basis)onderwijs zonder het regulier basisonderwijs te hebben bezocht, de zogenaamde onderinstroom. Er is weinig bekend over de problematieken die deze doelgroep ervaart en wat voor behoeften ten aanzien van ondersteuning zij hebben. In huidig onderzoek was het doel om de gebieden waarop onderinstromende leerlingen ondersteuningsbehoeften ervaren inzichtelijk te maken en tevens is getoetst of deze ondersteuningsbehoeften samenhangen met het type onderwijs dat zij volgen (speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs). Het onderzoek is uitgevoerd op basis van secundaire data van 172 leerlingen die onderinstroomden in het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs in Zuid-Limburg. Deze data zijn verzameld middels een volgsysteem dat op regionaal niveau is ontwikkeld. Aan de hand van de modus is gebleken dat leerlingen de meeste ondersteuningsbehoeften ervaren op de gebieden ‘Leren en ontwikkeling’, ‘Sociaal, emotioneel en gedrag’ en ‘Opvoeding en thuis’. Uit de Fisher-Freeman-Halton Exact Test bleek geen sprake van een significant verband tussen de ondersteuningsbehoeften van onderinstromende leerlingen en het type onderwijs dat zij volgen. Op basis daarvan kan geconcludeerd worden dat deze variabelen niet samen lijken te hangen. Tot slot benadrukt de onderzoeker het belang van betere operationalisering van de ondersteuningsbehoeften van leerlingen zodat deze beter inzichtelijk gemaakt kunnen worden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Houwen, S. and Kamphorst, E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 11:12
Last Modified: 05 Jul 2023 11:12
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2193

Actions (login required)

View Item View Item