Javascript must be enabled for the correct page display

Factoren die bijdragen aan herstel van zelfbeschadiging onder jongeren en jongvolwassenen: een scoping review

Oomkens, Noa (2023) Factoren die bijdragen aan herstel van zelfbeschadiging onder jongeren en jongvolwassenen: een scoping review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk Noa Oomkens (s4462939) .pdf
Restricted to Repository staff only

Download (592kB)

Abstract

Onder jongeren en jongvolwassenen is zelfbeschadiging een serieus probleem en zelfbeschadigend gedrag kan nadelige gevolgen hebben in de toekomst. Toch zijn er weinig studies uitgevoerd naar factoren die het herstel van zelfbeschadiging bevorderen. Het doel van dit onderzoek was om door middel van een scoping review inzicht te krijgen in de factoren die bijdragen aan herstel van zelfbeschadiging bij jongeren en jongvolwassenen. De gegevens van 12 studies werden gesynthetiseerd en gecategoriseerd in thema's. Over de studies waren er in totaal 1.642 deelnemers tussen de 12 en 45 jaar. De resultaten gaven aan dat er verschillende redenen zijn om te stoppen met zelfbeschadiging, meerdere belemmeringen voor herstel van zelfbeschadiging en diverse manieren om herstel van zelfbeschadiging te beschrijven en te ervaren. De factoren die bijdragen aan het herstel van zelfbeschadiging zijn het zoeken naar en ontvangen van formele en informele/sociale steun waarin positieve interacties plaatsvinden, het ontwikkelen of verbeteren van emotieregulatie, copingvaardigheden, rationalisme, zelfexpressie en zelfpraat. De factoren die belemmerend zijn in het herstel van zelfbeschadiging, zijn negatieve interacties met professionals en ouders, een jongere aanvangsleeftijd en barrières om hulp te zoeken. Deze studie heeft inzicht gegeven in de verschillende perspectieven op herstel van zelfbeschadiging, intrapersoonlijke en interpersoonlijke factoren die bijdragen aan herstel van zelfbeschadiging, en factoren die herstel van zelfbeschadiging bij jongeren en jongvolwassenen in de weg staan. Er is echter nog meer onderzoek nodig naar factoren die bijdragen aan het herstel van zelfbeschadiging bij jongeren en jongvolwassenen, voornamelijk bij adolescenten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gijzen, M.W.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 11:11
Last Modified: 05 Jul 2023 11:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2194

Actions (login required)

View Item View Item