Rorije, Marieke (2023) De complexiteit bij terminologie en definitie van beperkingen in horen en zien. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis - Marieke Rorije - versie 1.6 - S4909445.pdf Download (584kB) | Preview |
Abstract
Doofblindheid verwijst naar alle variaties van gecombineerde slechtziendheid en slechthorendheid. De aandoening heeft vele oorzaken en kan op elk moment in het leven optreden. Doofblindheid kan bijvoorbeeld ontstaan bij de geboorte of tijdens de taalontwikkeling (aangeboren slechthorendheid en slechtziendheid), zich tijdens het leven ontwikkelen (verworven slechthorendheid en slechtziendheid) of gepaard gaan met vergevorderde leeftijd (leeftijdsgerelateerde slechthorendheid en slechtziendheid). De geschatte prevalentie van doofblindheid ligt tussen 0,2% en 2% van de wereldbevolking en ongeveer 50.000 Nederlandse inwoners hebben de aandoening. Volgens de literatuur is doofblindheid slechts één term toegepast op mensen met gehoor- en gezichtsverlies, waarvoor veel variatie bestaat in terminologie en definities. Het is echter onbekend of er ook variatie bestaat binnen subgroepen van doofblindheid. Deze systematische literatuurstudie onderzoekt veelgebruikte terminologie en definities per subgroep (d.w.z. aangeboren, verworven en leeftijdsgerelateerde beperkingen in horen en zien). gezichtsvermogen). De review van 29 studies resulteerde in vier termen die gebruikt worden: doofblindheid, dubbel sensorisch verlies, gecombineerde zintuiglijke beperking en dubbele zintuiglijke beperking. De laatste drie termen hebben bijna dezelfde betekenis en kunnen als synoniemen worden beschouwd. De Scandinavische functionele definitie en de medische definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn de meest gebruikte definities. definitie zijn de meest gebruikte definities in de onderzochte literatuur. Onderzoek gericht gericht op de subgroepen aangeboren en verworven beperkingen wordt voornamelijk de term doofblindheid en de hierboven genoemde functionele definitie gebruikt. blindheid en de bovengenoemde functionele definitie. Omgekeerd geven onderzoeken naar de leeftijdsgerelateerde subgroep de voorkeur aan de term dubbel sensorisch verlies en de medische definitie van de WHO. Deze thesis beveelt aan om bovenstaande indeling in subgroepen, definitie en termen te gebruiken, bij voorkeur in overeenkomstige kenmerken, zoals tijd van ontstaan of beperkingen in functioneren. Dit om de totale doelgroep te categoriseren en de juiste terminologie en definities toe te wijzen, die consequent gebruikt moeten worden voor elke subgroep in de (klinische) praktijk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Damen, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 05 Jul 2023 11:05 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 11:05 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2198 |
Actions (login required)
View Item |