Javascript must be enabled for the correct page display

Wat vinden ouders van dier-ondersteunde interventies?

Bouma, Marloes (2023) Wat vinden ouders van dier-ondersteunde interventies? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Marloes Bouma S4890655.pdf

Download (626kB) | Preview

Abstract

De opinie van ouders kan van waarde zijn voor de beeldvorming van interventie, effectiviteit en de besluitvorming omtrent de keuze voor dier-ondersteunde interventies (DOI). Momenteel is er vanuit onderzoek weinig bekend over hoe ouders in Nederland denken over DOI, welke elementen zij meenemen in de keuze voor DOI, en hoe zij over deze elementen denken na afloop van DOI. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in waarom ouders kiezen voor DOI en welke elementen van DOI volgens ouders van invloed zijn bij de sociale moeilijkheden van kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS). Dit hoofdonderwerp is uitgesplitst in drie deelvragen; (1) Bij welke hulpvragen wordt gekozen voor dier-ondersteunde interventies? (2) Welke invloed hebben dier-ondersteunde interventies op de sociale moeilijkheden van kinderen met ASS, volgens ouders? (3) Welke elementen van DOI zijn van meerwaarde in relatie tot andere interventievormen die zich richten op sociale problemen? Voor dit onderzoek is een online vragenlijst met open en gesloten vragen uitgezet onder ouders van kinderen met een autisme spectrum stoornis die DOI, en een andere vorm van interventie dan DOI hebben gevolgd. Veertien ouders hebben de vragenlijst ingevuld. Uit de uitkomsten bleek dat hulpvragen op sociaal en emotioneel gebied volgens ouders de voornaamste reden zijn om voor dier-ondersteunde interventies (DOI) te kiezen. De interesse en liefde voor dieren van het kind is van onderscheidend belang voor ouders om voor deze interventievorm te kiezen. Ouders merken een significant positieve invloed op de situatie van kinderen met ASS, met uitzondering van het onderwerp omgaan met nare gebeurtenissen. DOI wordt door ouders ervaren als een interventie waarbij het kind mag ontspannen en plezier heeft, maar zich tegelijkertijd ontwikkelt en leert om te gaan met moeilijkheden. Het aspect van ontspanning en plezier levert een meerwaarde op ten opzichte van andere interventies. Het karakter van het dier en de bijdrage van het dier aan de interventie worden daarnaast gezien als elementen die van meerwaarde zijn. Voor toekomstig onderzoek is de aanbeveling om een grotere steekproef te trekken en te overwegen om interviews te gebruiken als meetinstrument in plaats van een online vragenlijst. Dit komt de betrouwbaarheid van het onderzoek ten goede.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 14:21
Last Modified: 05 Jul 2023 14:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2200

Actions (login required)

View Item View Item