Javascript must be enabled for the correct page display

Verschillen tussen de inhoud en structuur van interventies aangeboden aan jongens versus meisjes uit gezinnen met meervoudige en complexe problemen

Niezen, Lotte (2023) Verschillen tussen de inhoud en structuur van interventies aangeboden aan jongens versus meisjes uit gezinnen met meervoudige en complexe problemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Niezen_S5428386_Thesis_Kans1 pdf.pdf

Download (446kB) | Preview

Abstract

Er zijn verschillende interventies ontwikkeld voor gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP). Een veelvoorkomend probleem van GMCP, waar deze interventies zich ook op richten, zijn gedragsproblemen van kinderen. Hierbij kan er onderscheid worden gemaakt tussen internaliserende en externaliserende gedragsproblemen. Er is steeds meer kennis opgedaan over de inhoud van de interventies voor GMCP, maar het is nog onbekend of de inhoud van de interventies verschilt tussen jongens en meisjes. Het doel van huidig onderzoek is meer inzicht te verschaffen in de inhoud van interventies aangeboden aan jongens versus inhoud van interventies aangeboden aan meisjes. Dit onderzoek heeft gebruik gemaakt van een bestaande dataset die tot stand is gekomen door een quasi-experimentele studie. Hulpverleners hebben elke vier weken geregistreerd welke inhoudelijke- en structuurelementen zij hebben toegepast in een gezin, middels een taxonomie. De resultaten zijn per fase beschreven (startfase, hulpverleningsfase en eindfase). Er is gebruik gemaakt van beschrijvende statistiek om de kenmerken van de steekproef, de inhoudelijke- en structuurelementen te beschrijven. Daarnaast is er met behulp van de chi-kwadraat toetsen per fase gekeken of het geregistreerde inhoudelijke element significant vaker is ingezet in gezinnen waarin het aangemelde kind een jongen of een meisje is. Uit de analyses bleek dat van de 53 inhoudelijke elementen er in totaal acht elementen significant verschillen in ten minste één fase. De overige 45 inhoudelijke elementen werden niet significant vaker aangeboden aan jongens of meisjes. De verschillen in de structuur van de interventies zijn klein. Er is geen duidelijke verklaring voor de verschillen in inhoud. Vervolgonderzoek kan zich richten op het duiden van de onderzoeksresultaten samen met professionals.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 14:24
Last Modified: 05 Jul 2023 14:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2203

Actions (login required)

View Item View Item