Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Theory of Mind en Executieve Functies op Gamificatie in het Doven- en Slechthorendenonderwijs

Groenewoud, Ella (2023) De Invloed van Theory of Mind en Executieve Functies op Gamificatie in het Doven- en Slechthorendenonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorthesis Ella Groenewoud.pdf

Download (532kB) | Preview

Abstract

De laatste jaren is het gebruik van spel(elementen) in schoolcontext een algemeen aanvaarde pedagogische aanpak geworden. Het doordacht toepassen van spelelementen en -structuren in een niet-spelcontext wordt ook wel gamificatie genoemd. Dit omvat zowel het spelen van een spel als het toevoegen van spelelementen aan de les zoals tijdsdruk of een beloning. Onderzoek heeft aangetoond dat dove en slechthorende kinderen vaak verminderde sociale vaardigheden hebben omdat ze meer moeite hebben met de theory of mind en executieve functies. Juist deze sociale vaardigheden blijken belangrijk te zijn bij een succesvolle implementatie van gamificatie. Dit onderzoek richt zich op de invloed van theory of mind en executieve functies op het effect van gamificatie in het doven- en slechthorendenonderwijs. Het onderzoekt de relaties tussen de concepten en probeert een verband te leggen tussen de ontwikkeling van Theory of Mind en executieve functies en gamificatie. Om dit te onderzoeken werden gegevens doorzocht in de database ERIC en werden studies geselecteerd die informatie bevatten die kon bijdragen aan het beantwoorden van de onderzoeksvraag. De bevindingen werden gecombineerd en gepresenteerd aan een panel. Aan de hand van de resultaten van het panelgesprek en de literatuur werd een conclusie getrokken over de onderzoeksvraag. Het bleek dat, hoewel er geen literatuur is die dit verband direct bevestigt, het aannemelijk is op basis van de literatuur dat er een verband is en dat verminderde theory of mind en executieve functies leiden tot een lagere effectiviteit van gamificatie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Kostons, D.D.N.M.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 05 Jul 2023 14:38
Last Modified: 05 Jul 2023 14:38
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2208

Actions (login required)

View Item View Item