Javascript must be enabled for the correct page display

Professionalisering: ook de gezinsvoogd moest er aan geloven

Pelgröm, Joa (2023) Professionalisering: ook de gezinsvoogd moest er aan geloven. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie J Pelgrom _ 4133250 II.pdf

Download (418kB) | Preview

Abstract

Elk kind heeft het recht om zich te ontwikkelen binnen een zorgzame gezinsomgeving die hen voorbereidt op een zelfstandig leven (Pulles, 2014). Echter, het jeugdbeschermingssysteem in Nederland kampt momenteel met aanzienlijke uitdagingen (IGJ & IJenV, 2022). Het belang van professionalisering in de jeugdzorg wordt al sinds het begin van de twintigste eeuw consistent benadrukt (Dane, 2006, 92-93; Dekker et al., 2012, p. 122), met voortdurende discussies over het onderwerp (NVO et al., 2014; NJI, z.d.; RvS, z.d.). Dit gold ook voor de periode van 1965 tot 1980. Dit onderzoek verkent de discussies en ideeën met betrekking tot de professionalisering van gezinsvoogden in kinderbescherming in Nederland van 1965 tot 1980. Het maakt gebruik van kwalitatieve inhoudsanalyse en thematische codering om artikelen uit professionele tijdschriften uit die tijd te onderzoeken, met behulp van een analyse-instrument gebaseerd op de theorie van professionalisering van Freidson (1994, zoals aangehaald in Spierts, 2014). De resultaten tonen een breed scala aan ideeën en discussies met betrekking tot flexibiliteit, creativiteit, systematische planning, intuïtie, rapporten van gezinsvoogden, de differentiatie tussen professionals en vrijwilligers, en de uitdagingen die worden gevormd door de werkdruk en caseload. Om meer inzicht te krijgen in de ervaringen van gezinsvoogden tijdens de periode 1965-1980, kan toekomstig onderzoek het afnemen van interviews met voormalige gezinsvoogden omvatten. De bevindingen van dit onderzoek, samen met toekomstig onderzoek, dragen bij aan het discours over professionalisering in gezinsvoogdij en kinderbescherming. Deze inzichten kunnen toekomstige initiatieven en beleidsontwikkeling informeren en uiteindelijk de kwaliteit van de ondersteuning die aan kinderen en gezinnen in nood wordt geboden, verbeteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Dekker, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 05 Jul 2023 14:42
Last Modified: 05 Jul 2023 14:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2210

Actions (login required)

View Item View Item