Weggelaar, Elske (2023) Factoren die de mening van leerkrachten in het basisonderwijs beïnvloeden over de mate waarin zij augmented reality geschikt vinden voor het basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
Text
Scriptie Elske Weggelaar voor bij de bibliotheek.pdf Restricted to Repository staff only until 9 June 2028. Download (264kB) |
Abstract
Augumented reality (AR) komt op in het basisonderwijs. AR-boeken kunnen bijvoorbeeld de inhoud visualiseren. Deze studie onderzoekt hoe verschillende factoren de mening van basisschoolleerkrachten in Nederland over de mate waarin AR geschikt is voor het basisonderwijs beïnvloeden. De factoren die zijn onderzocht zijn: de bouw, het vak, de aanwezigheid van didactische materialen en de houding van collega’s ten aanzien van AR. Onderzocht is hoe deze factoren de mening van leerkrachten ten aanzien van AR beïnvloeden. Zesendertig leerkrachten vulden een online vragenlijst in. Vijf leerkrachten gaven aan AR niet te willen gebruiken, omdat ze de leerlingen te jong vonden of ze geen toegevoegde waarde zagen. Eenendertig leerkrachten gaven aan AR te willen gebruiken, zij vulden vignetten in waarin de factoren systematisch werden gevarieerd. Een statistisch significant verschil (eenzijdig gepaarde t-toets) voor in hoeverre leerkrachten AR geschikt vonden is gevonden voor het vak, (t(23) = 2.87, p = .004; d = 0.59) de aanwezigheid van didactische materialen (t(24) = 2.24, p = .012; d =0.49) en de houding van collega’s ten opzichte van AR (t(21) = 1.84, p = .040; d = 0.39). Er zijn geen significante verschillen (herhaalde metingen ANOVA) voor de bouw waarin wordt lesgegeven (F (2) = 0.91; MSE = 0.41, p = .416). De limitaties van dit onderzoek zijn het type steekproef en het beperkte aantal meegenomen factoren. Vervolgonderzoek zou meer factoren die de mening van leerkrachten beïnvloeden kunnen onderzoeken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Mouw, J.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 05 Jul 2023 14:52 |
Last Modified: | 05 Jul 2023 14:52 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2211 |
Actions (login required)
View Item |