Javascript must be enabled for the correct page display

Is er sprake van een positieve samenhang tussen verbondenheid met medeleerlingen en leerkrachten op de prestaties bij eindvakbal van basisschoolleerlingen en in hoeverre wordt deze relatie verklaard door de intrinsieke motivatie.

Veen, Sanne van der (2023) Is er sprake van een positieve samenhang tussen verbondenheid met medeleerlingen en leerkrachten op de prestaties bij eindvakbal van basisschoolleerlingen en in hoeverre wordt deze relatie verklaard door de intrinsieke motivatie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk bewegingsonderwijs Sanne van der Veen (S3330249) .docx (1) (1) (1).pdf

Download (311kB) | Preview

Abstract

Introductie. Lichamelijke opvoeding heeft veel positieve effecten op de gezondheid en motoriek van kinderen. In dit onderzoek wordt onderzocht of de psychologische basisbehoefte aan verbondenheid gerelateerd is aan de prestatie op een teamsport. Hierbij wordt gekeken naar het gevoel van verbondenheid met medestudenten en de docent. Verder zal de invloed van intrinsieke motivatie op deze relatie worden onderzocht. Methode. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is gebruikgemaakt van een secundaire analyse van gegevens uit het Peilingonderzoek Bewegingsonderwijs 2016-2017. Deelnemers in dit onderzoek zijn getrokken via een gestratificeerde steekproef. De uiteindelijke steekproef bevat 1939 leerlingen uit het regulier basisonderwijs, waarvan 847 jongens en 924 meisjes. Resultaten. Er is geen significante relatie tussen de onafhankelijke variabelen verbondenheid met medestudenten en verbondenheid met de docent en de afhankelijke variabele teamsportprestaties. Wel is er een significant effect van verbondenheid met medestudenten en de docent op de score van intrinsieke motivatie. Daarnaast is te zien dat de score voor intrinsieke motivatie ook een significante relatie heeft met de score op teamsportprestaties. Discussie. Omdat er geen significante relatie was tussen verbondenheid met medeleerlingen en de docent en de score op teamsportprestaties, was het niet mogelijk om een ​​mediatieanalyse uit te voeren om te zien in hoeverre de relatie verklaard kan worden door intrinsieke motivatie. Wel zien we duidelijk dat intrinsieke motivatie wordt bevorderd door verbondenheid en dat een hoge intrinsieke motivatie ook samenhangt met betere teamsportprestaties. Trefwoorden: intrinsieke motivatie; verbondenheid; teamsportprestaties; lichamelijke opvoeding

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Jul 2023 08:17
Last Modified: 06 Jul 2023 08:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2213

Actions (login required)

View Item View Item