Javascript must be enabled for the correct page display

Het zelfvertrouwen van kinderen in Midden/Oost-Groningen in relatie tot de SES van de basisschool

Jongsma, Laila (2023) Het zelfvertrouwen van kinderen in Midden/Oost-Groningen in relatie tot de SES van de basisschool. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Masterthese__tweedekans_Orthopedagogiek_L.S.Jongsma_S3209660.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (368kB)

Abstract

In de huidige studie is onderzocht wat de relatie is tussen de sociaal-economische status (SES) van basisscholen in Midden/Oost-Groningen (N=9) en het zelfvertrouwen dat leerlingen (N=539) ervaren. Hierbij is de rol van leeftijd en geslacht meegenomen. Eerder onderzoek laat zien dat het hebben van voldoende zelfvertrouwen belangrijk is voor het welzijn van kinderen. Er is echter weinig bekend over het zelfvertrouwen van kinderen in Midden/Oost-Groningen in relatie tot hun SES. De SES van de scholen werd bepaald aan de hand van de SES-WOA score van de buurt waarin de school zich bevond. Het zelfvertrouwen van de leerlingen is gemeten aan de hand van negen items uit een vragenlijst over hun mentale welzijn en hun fysieke gezondheid. Deze vragenlijst hebben de leerlingen op hun school ingevuld. Uit de correlatieanalyse bleek dat er een matig positief verband bestaat tussen de SES van de school en het zelfvertrouwen van de leerlingen. Uit een one-way ANOVA analyse bleek dat kinderen in groep 6 significant meer zelfvertrouwen hadden dan kinderen in groep 8. Daarnaast lieten verschillende resultaten zien dat het zelfvertrouwen van meisjes iets hoger is dan dat van jongens. Deze verschillen zijn echter niet significant, bleek uit meerdere t-testen. De resultaten suggereren dat de SES van basisscholen in Midden/Oost-Groningen een rol speelt bij het zelfvertrouwen van kinderen. Scholen met een lage SES hebben mogelijk meer middelen en aandacht nodig om het zelfvertrouwen van hun leerlingen te verbeteren, gezien het belang van zelfvertrouwen voor het welzijn van kinderen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mombarg, R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Jul 2023 08:18
Last Modified: 06 Jul 2023 08:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2214

Actions (login required)

View Item View Item