Dijkstra, Susanne (2023) Exploring the discourse of educational reform: a case study of the last five decades of student finance system reforms in the Netherlands. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Susanne Dijkstra s2742993.pdf Download (688kB) | Preview |
Abstract
Onderwijs is een cruciale pijler van maatschappelijke vooruitgang en vormt de toekomst van zowel individuen als naties. Bovendien is het een dynamisch veld dat voortdurende hervormingen ondergaat als reactie op maatschappelijke veranderingen en zich telkens ontwikkelende onderwijsdoelen. Een gebied van onderwijshervorming dat veel aandacht heeft gekregen, is de overheidsfinanciering van studenten in het hoger onderwijs, aangezien studiefinancieringssystemen een cruciale rol spelen in het ondersteunen van de onderwijsactiviteiten van studenten. Een sprekend voorbeeld van de hervorming van het studiefinancieringsstelsel is dat van de laatste hervormingen in Nederland: de invoering van een basisbeurs in 1986, de hervorming van het leenstelsel in 2015 en de herinvoering van de basisbeurs die in september 2023 wordt ingevoerd. Aangezien de hervormingen van het Nederlandse studiefinancieringsstelsel in relatief korte tijd heen en weer zijn gegaan, roept dit vragen op over de factoren die van invloed zijn op de ontwikkeling van onderwijshervormingen. In dit onderzoek heb ik getracht een diepgaand inzicht te krijgen in het discours rondom de hervormingen van het Nederlandse studiefinancieringsstelsel, waarbij ik ook de belangrijkste gebeurtenissen met betrekking tot deze hervormingen heb onderzocht. Op een breder niveau geeft dit ook inzicht in het verloop van onderwijshervormingen in het algemeen. Aan de hand van krantenartikelen uit de Volkskrant en het NRC Handelsblad is een kwalitatieve inductieve media-analyse uitgevoerd, waarin de rol van het Nederlandse studiefinancieringssysteem, de motieven achter de hervormingen hiervan en de wijze waarop de media de uitkomsten van deze hervormingen in beeld hebben gebracht, zijn onderzocht. Alle drie de hervormingen van het Nederlandse studiefinancieringsstelsel zijn gedreven door verschillende motieven. Niettemin streefden ze allemaal naar het bereiken van bepaalde onderwijsdoelen. Ondanks de verschillende interpretaties achter de woorden, werd in alle periodes gestreefd naar gelijkheid en toegankelijkheid van het hoger onderwijs, met specifieke aandacht voor de lage inkomensgroepen en leefsituatie van studenten. Concluderend wijzen de resultaten erop dat het nastreven van onderwijsdoelen, de functie van studeren en de maatschappelijke context betekenisvolle thema's zijn in het discours van de laatste hervormingen van het Nederlandse studiefinancieringsstelsel. Gezien de belangrijke functie die aan het stelsel van studiefinanciering is toebedeeld, brengt de uitvoering ervan zowel kansen als risico's met zich mee. Er is onderzoek nodig op het gebied van onderwijs, beleid, ethiek en sociologie om ons begrip te verdiepen van de complexe dynamiek die een rol speelt bij hervormingen van de studiefinanciering, hun resultaten en het bredere landschap van onderwijshervormingen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Westberg, B.A.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Ethics and Education: philosophy, history and law [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 06 Jul 2023 08:36 |
Last Modified: | 06 Jul 2023 08:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2222 |
Actions (login required)
View Item |