Javascript must be enabled for the correct page display

Blij met een goed boek. Een kwalitatief onderzoek naar het thema depressie in jeugdliteratuur.

Olst, Jolitha van (2023) Blij met een goed boek. Een kwalitatief onderzoek naar het thema depressie in jeugdliteratuur. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Blij met een goed boek. Een onderzoek naar het thema depressie in jeugdliteratuur..pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Door toename van mentale problemen en tekort aan personeel in de geestelijke gezondheidszorg zijn er veel jeugdigen die lang moeten wachten op professionele hulp. Om jeugdigen te helpen klachten te herkennen, is het van belang de mentale en sociale positie te versterken. Om de kennis te vergroten en de mentale en sociale positie te versterken zou jeugdliteratuur kunnen worden ingezet. Dit onderzoek analyseert in hoeverre Nederlandstalige jeugdboeken over depressie en somberheid jeugdigen tussen de twaalf en achttien jaar kunnen ondersteunen om hun mentale en sociale positie te versterken. Hierbij is gelet op belangrijke thema’s voor jeugdigen en een aantal werkzame elementen van een zelfhulpboek. Om de hoofdvraag te beantwoorden heeft er een kwalitatieve inhoudsanalyse plaatsgevonden van zeven jeugdboeken. De resultaten laten zien dat de thema’s uit de literatuur zijn grotendeels terugkomen in jeugdboeken. Het viel onder andere op dat alle hoofdpersonen in de boeken vrouw zijn. Daarnaast komen suïcide en automutilatie, sociale steun en onzekerheid als belangrijke thema’s naar voren in de jeugdboeken. De werkzame elementen van een zelfhulpboek komen naar voren in de jeugdboeken. Daarmee ontstaat de mogelijkheid tot het verkrijgen van inzicht, zelfreflectie en bevordering van de communicatie met de omgeving. Wanneer wordt gekeken naar de literatuur en de resultaten van de analyse, lijken de jeugdboeken de mogelijkheid te bieden om de mentale en sociale positie van jeugdigen te bevorderen. Een waardevol vervolgonderzoek zou de inzet van de jeugdboeken in de praktijk kunnen zijn. Zo kan worden onderzocht of de jeugdigen de boeken ook als helpend ervaren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Brummelaar, M.D.C. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 06 Jul 2023 08:40
Last Modified: 06 Jul 2023 08:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2223

Actions (login required)

View Item View Item