Tillema, Sarah (2023) Onderinstromers: Een Onderzoek naar het Verband tussen Geslacht en Ondersteuningsbehoeften van Kinderen in een Voorschoolse Setting. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Sarah Tillema_S3140903.pdf Download (540kB) | Preview |
Abstract
In dit cross-sectionele onderzoek is onderzocht welke ondersteuningsbehoeften jonge kinderen hebben wanneer ze rechtstreeks vanuit een voorschoolse setting instromen in het speciaal (basis)onderwijs (hierna te noemen: onderinstromers). Hoewel er een toename is in het aantal leerlingen dat direct naar het speciaal (basis)onderwijs gaat, is er nog weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de specifieke ondersteuningsbehoeften van Nederlandse onderinstromers. Binnen dit onderzoek is tevens gekeken naar welke specifieke ondersteuningsbehoeften voorkomen bij onderinstromers en naar een mogelijk verband tussen de ondersteuningsbehoeften en het geslacht van de kinderen. De gegevens die voor dit onderzoek zijn gebruikt, bestaan uit secundaire data verzameld door de samenwerkingsverbanden van de regio's Maastricht-Heuvelland, Westelijke Mijnstreek en Parkstad in Limburg, gedurende de periode van 2021-2022. De samenwerkingsverbanden bestaan uit zowel reguliere als speciaal (basis)onderwijs scholen, die gezamenlijk werken aan het creëren van Passend Onderwijs. De steekproef bestond uit 170 deelnemers (122 jongens (71,8%) en 48 meisjes (28,2%)). De leeftijd van de kinderen bij het moment van onderinstroom was maximaal 7 jaar en de kinderen hadden allemaal een toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal (basis)onderwijs. Uit het onderzoek is gebleken dat de ondersteuningsbehoefte die het meest voorkomt in de steekproef, is op het gebied van sociaal, emotioneel en gedrag, waarvoor expertise en samenwerking met externe partners als ondersteuning nodig is (18,2%). Dit is ook de ondersteuningsbehoefte die het meest bij jongens (23%) in de steekproef voorkomt. De daarna meest voorkomende ondersteuningsbehoefte is op het gebied van leren en ontwikkeling, waarbij ondersteuning nodig is in de vorm van aandacht en tijd en materialen en aanpak (17,1%). Dit is de ondersteuningsbehoefte die het meest bij meisjes (18,8%) in de steekproef voorkomt. Daarnaast lieten de resultaten, verkregen met behulp van de Fisher-Freeman-Halton exact toets, zien dat er geen significant verband (p = .091) bestaat tussen de ondersteuningsbehoeften van de deelnemers in de steekproef en hun geslacht. Tevens bleek uit de effectgrootte (= .107) dat er zwakke samenhang is. Dit betekent dat volgens de uitkomsten van dit onderzoek er geen sprake is van een (betekenisvolle) relatie tussen de ondersteuningsbehoeften van onderinstromers en hun geslacht.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. and Houwen, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 06 Jul 2023 11:30 |
Last Modified: | 06 Jul 2023 11:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2228 |
Actions (login required)
View Item |