Javascript must be enabled for the correct page display

Transgender Tales: Een duik in de gedachten van basisschoolleerlingen over transgender personen

Bürmann, Philine (2023) Transgender Tales: Een duik in de gedachten van basisschoolleerlingen over transgender personen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie Philine Burmann, S4531973.pdf

Download (8MB) | Preview

Abstract

Het aantal mensen dat zich vandaag de dag identificeert als transgender neemt toe in onze samenleving. De term transgender wordt gebruikt voor iedereen wiens genderidentiteit verschilt van het geslacht dat hen bij de geboorte is toegewezen. Na de aanpassing van kerndoel 38 in het Nederlandse onderwijscurriculum zijn alle basisscholen wettelijk verplicht om aandacht te besteden aan onder andere genderdiversiteit en dit mee te nemen in hun onderwijsaanbod. Daarnaast is hier onlangs de Wet burgerschap aan toegevoegd, die mede zorg draagt voor een schoolklimaat waarin iedereen zich veilig en geaccepteerd voelt, dus ook alle transgender leerlingen. Om ervoor te zorgen dat deze doelen goed worden geïmplementeerd, is het van belang in kaart te brengen wat de houding is van de Nederlandse basisschoolleerling tegenover transgender personen, en dan in het bijzonder de leerlingen uit groep acht (11 tot 12 jaar). Met dit cross-sectionele kwalitatieve onderzoek wordt getracht de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: “Wat is de attitude van de Nederlandse basisschoolleerlingen uit groep acht van een school in midden Nederland, ten aanzien van transgenderpersonen?”. Om deze vraag te beantwoorden zijn er negen semigestructureerde interviews afgenomen bij leerlingen uit groep acht. Dit is gedaan aan de hand van vier vignetten. De verzamelde gegevens uit de interviews zijn geanalyseerd door middel van inductief en deductief coderen. Zo is er een gedetailleerde beschrijving gegeven van de houding van de leerlingen uit groep acht uit midden Nederland ten aanzien van transgenderpersonen. Deze resultaten laten zien dat de leerlingen over het algemeen een positieve houding lijken te hebben tegenover transgenderpersonen. Ze toonden begrip voor de verschillen tussen jongens en meisjes en hadden empathie voor de transgenderpersonages uit de vignetten. Dit onderzoek benadrukt de waarde van het integreren van genderdiversiteit in het curriculum van basisscholen, om begrip, acceptatie en tolerantie ten aanzien van transgenderleerlingen te bevorderen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S. and Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jul 2023 08:03
Last Modified: 19 Jul 2023 08:03
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2238

Actions (login required)

View Item View Item