Javascript must be enabled for the correct page display

In welke mate heeft ervaren Opvoedingsbelasting van ouders invloed op het Behandelresultaat van Cognitieve Gedragstherapie bij Kinderen met Angstproblematiek?

Brinkman, Jil (2023) In welke mate heeft ervaren Opvoedingsbelasting van ouders invloed op het Behandelresultaat van Cognitieve Gedragstherapie bij Kinderen met Angstproblematiek? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorthesisJilBrinkman_S4499298.pdf

Download (505kB) | Preview

Abstract

Angststoornissen zijn een veel voorkomend probleem onder jongeren. Het hebben van zo’n angststoornis zou kunnen leiden tot vele belemmeringen in het dagelijks functioneren. Zo zou het hebben van een angststoornis kunnen leiden tot een hoger risico op schoolweigering, het hebben van een lagere sociale competentie en het ervaren van meer eenzaamheid. Cognitieve gedragstherapie (CGT) lijkt de meest effectieve behandeling voor angststoornissen te zijn. Ondanks dat CGT de meest bewezen effectieve behandeling lijkt, werkt het niet voor iedereen. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken of opvoedingsbelasting een rol speelt in de verschillen rondom het behandelresultaat van CGT bij kinderen. De voor- en nametingen van de SCARED-C werden gebruikt om dit effect te testen. De opvoedingsbelasting is gemeten met de OBVL. Er werd geen significant effect gevonden tussen opvoedingsbelasting en de nameting van SCARED-C, gecontroleerd voor de voormeting van SCARED-C. Opvoedingsbelasting lijkt geen rol te spelen in de effectiviteit van CGT. Voor vervolgonderzoek is het interessant om te kijken naar de mate van opvoedingsbelasting na CGT-behandeling en kan het interessant zijn om alleen deelnemers op te nemen die binnen de klinische range vallen en zelf hulp zochten voor het probleem.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2023 09:07
Last Modified: 07 Jul 2023 09:07
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2243

Actions (login required)

View Item View Item