Javascript must be enabled for the correct page display

Transformatie van de gezinsvoogd

Nijmeijer, Ayla (2023) Transformatie van de gezinsvoogd. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Scriptie Ayla Nijmeijer (S4493117) herkansing .pdf
Restricted to Repository staff only

Download (449kB)

Abstract

Een rapport van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd benadrukt het aanhoudende gebrek aan bescherming van kwetsbare kinderen (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2022). Bij zorgen over de ontwikkeling van een kind kan een ondertoezichtstelling worden opgelegd, waarbij het gezag van de ouders tijdelijk wordt beperkt en overgedragen aan een gezinsvoogd (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2022). Na een wetswijziging in 1995 kwam er een sterke druk te liggen op de vraag naar professionalisering van de gezinsvoogd, omdat gezinsvoogden vanaf toen zelfstandige bevoegdheid kregen met betrekking tot de ondertoezichtstelling (Savornin Lohman et al., 2000). Om te begrijpen hoe professionals en wetenschappers de professionalisering van de gezinsvoogd zagen in het licht van deze wetswijziging, is een historisch onderzoek uitgevoerd met de volgende onderzoeksvraag: ‘welke implicaties had de wetswijziging van 1995 voor het denken over de professionaliteit van de gezinsvoogd door professionals en wetenschappers, die werkzaam waren op het gebied van de justitiële jeugdbescherming?’. Om deze vraag te kunnen beantwoorden is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd en zijn vakbladen uit de periode 1990 tot 2000 bestudeerd. De resultaten laten zien dat de wetswijziging in 1995 gevolgen heeft gehad voor de professionaliteit van gezinsvoogden, volgens wetenschappers en professionals. Deze wetswijziging introduceerde nieuwe taken en verantwoordelijkheden voor gezinsvoogden wat resulteerden in de verwachting dat zij zich meer zouden richten op het verbeteren van hun deskundigheid, zorgvuldigheid en vaardigheden. Dit vereiste een verhoging van de opleidingseisen voor gezinsvoogden, omdat de bestaande opleidingen niet adequaat aansloten op de nieuwe taken en verwachtingen. In de toekomst zou onderzoek de perspectieven van zowel gezinsvoogden als gezinnen kunnen onderzoeken met betrekking tot de professionalisering van gezinsvoogden. Dit zou kunnen bijdragen aan een verbetering van de geboden zorg.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Dekker, M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 07 Jul 2023 09:08
Last Modified: 07 Jul 2023 09:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2244

Actions (login required)

View Item View Item