Idema, Froukje (2023) De Samenhang Tussen Ervaren Vooroordelen en Suïcidaliteit Onder Bi+-Personen in Nederland: Een Kwantitatieve Studie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk_Froukje_Idema_S4507541.pdf Download (514kB) | Preview |
Abstract
Titel: De Samenhang Tussen Ervaren Vooroordelen en Suïcidaliteit Onder Bi+-Personen in Nederland: Een Kwantitatieve Studie. Probleemstelling: Mensen in de Bi+-gemeenschap vertonen het meeste suïcidegedrag van alle seksuele minderheidsgroepen. Er bestaat veel internationaal onderzoek naar de mogelijke oorzaken van deze hoge suïcideratio's, maar er bestaat een tekort aan inzicht in de relatie tussen vooroordelen en suïcidegedrag in Nederland. Daarom is het doel van deze studie om inzicht te vergaren in de relatie tussen vooroordelen en suïcidegedrag onder bi+personen in Nederland. Methode: Er is gebruik gemaakt van een vragenlijst om informatie over vooroordelen, suïcidegedachten en suïcidepogingen te verzamelen onder bi+-personen in Nederland. Vervolgens zijn twee binaire logistische regressieanalyses uitgevoerd om de samenhang tussen vooroordelen en suïcidegedrag te bepalen. Resultaten: Beide binaire logistische regressieanalyses gaven significante effecten. Een hoge mate van vooroordelen is gerelateerd aan een hoge kans op suïcidegedachten en suïcidepogingen. Discussie: Suïcidegedachten en suïcidepogingen komen vaker voor onder bi+-personen die een hogere mate van vooroordelen ervaren. Toekomstig onderzoek kan onderzoeken hoe het ervaren van vooroordelen af kan nemen onder bi+-personen in Nederland, waardoor suïcidegedachten en suïcidepogingen in deze populatie kunnen afnemen. Beperkingen van dit onderzoek waren een non-representatieve sample en de subjectiviteit van het begrip 'vooroordelen'.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Baams, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2023 09:10 |
Last Modified: | 07 Jul 2023 09:10 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2246 |
Actions (login required)
View Item |