Hegteler, Marlies (2023) De Leidse diagnostische test van aanzet tot uitvoering. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_S5368030_Hegteler.pdf Download (367kB) | Preview |
Abstract
In deze thesis wordt onderzocht hoe de Leidse diagnostische test tot stand is gekomen en welke drijfveren hieraan ten grondslag lagen vanuit de onderzoekers, de politiek, economie en maatschappij. Het doel is om de LDT te begrijpen als product van de context waarin deze is gecreëerd en het proces dat daarbij is doorlopen. Hierbij wordt gewerkt vanuit de vraag: ‘Hoe werd met de ontwikkeling van de Leidse diagnostische test in 1976 gepoogd om leermoeilijkheden meetbaar te maken?’ In het onderzoek wordt gewerkt vanuit historisch onderzoek op basis van archiefstukken uit het ADNG, aangevuld met secundaire bronnen die worden geanalyseerd vanuit het Science, Technology en Society perspectief. De resultaten laten zien dat de LDT een product is van een bredere context. De opkomst van de verzorgingsstaat en zijn economische grenzen, de opkomst van socialisten in de politiek, en onderwijskundige ontwikkelingen speelden een belangrijke rol. De onderzoekers tonen zichzelf vernieuwend bij het ontwikkelen van de test maar wanneer er wordt ingezoomd blijkt de test voornamelijk gebaseerd op bestaande theorieën en subtesten. Wanneer een kind werd getest met de LDT kon dit leiden tot verder onderzoek of een aangepast lesprogramma waarbij de onderzoekers zich maar ten deel bewust leken van de mogelijke stigmatisering. Daarnaast werd in de praktijk de LDT nog vaak gebruikt als IQ test terwijl de onderzoekers hier in origine niet de voorkeur aangaven. De conclusie moet dan ook zijn dat ondanks de pogingen van de onderzoekers om vernieuwend te zijn dit maar zeer beperkt is gelukt.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Haaften, L.W. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2023 09:11 |
Last Modified: | 07 Jul 2023 09:11 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2248 |
Actions (login required)
View Item |