Schutte, Anne (2023) Samenwerkend leren met vrienden. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorscriptie Anne Schutte.pdf Download (399kB) | Preview |
Abstract
Samenwerkend leren is een veelgebruikte onderwijsstrategie. Doormiddel van samenwerkend leren oefenen leerlingen een belangrijke vaardigheid die zij de rest van hun leven nodig hebben om goed te kunnen functioneren in de maatschappij. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat vriendschappen binnen de klas invloed heeft op de leerlingen, maar er is weinig aandacht besteed aan de invloed van vriendschap binnen een groep tijdens samenwerkend leren. Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen samenwerkend leren in groepen en vriendschappen binnen deze groepen bij basisschoolleerlingen. Deze literatuurstudie omvat veertien artikelen waarin relevante informatie over samenwerkend leren wordt gepresenteerd in relatie tot vriendschap. De resultaten van dit onderzoek laten drie belangrijke bevindingen zien. Ten eerste hebben leerlingen een voorkeur voor een vriend als samenwerkingspartner. Ten tweede heeft samenwerkend leren zowel een positieve als negatieve impact op vriendschappen. Aan de ene kant levert samenwerken met vrienden namelijk een bijdrage aan het onderhouden van de vriendschap, aan de andere kant kan het zorgen voor extra conflicten. Ten derde heeft samenwerkend leren met vrienden verschillende soorten impact. Zo kan het een impact hebben op de leerprestatie van leerlingen als een impact hebben op de interactie en transactieve communicatie tussen leerlingen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2023 15:06 |
Last Modified: | 07 Jul 2023 15:06 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2249 |
Actions (login required)
View Item |