Schreuder, Yula (2023) Tussen uitdaging en voldoening: Een perspectief van de dagelijkse praktijk vanuit startende leraren. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis_SchreuderY_s3410234.pdf Download (753kB) | Preview |
Abstract
Deze studie onderzocht de dagelijkse job demands (werkeisen) en resources (werkhulpbronnen) van 24 beginnende leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs met behulp van dagboekvragenlijsten en analyseerde of deze factoren stress voorspelden. De studie voerde een longitudinaal onderzoek uit door de deelnemers gedurende een periode van 10 weken te volgen. Het onderzoek naar werkeisen en hulpbronnen omvatte een tweeledige coderingsaanpak (bottom-up en top-down codering) van open vragen over dagelijkse ervaringen. De resultaten toonden aan dat beginnende leraren in beide sectoren over het algemeen significante niveaus van job demands en resources ervoeren in hun dagelijkse werk. Via deze aanpak werden in totaal 20 job demands en 16 job resources geïdentificeerd. Deze subcategorieën werden verder ingedeeld in pedagogische, organisatorische, psychologische en sociale job demands en resources. Beide onderwijssectoren bleken vergelijkbare job demands te ervaren. Er werden echter significante verschillen gevonden in termen van job resources, met name op het gebied van pedagogische en sociale job resources. De identificatie van deze job demands en resources sluit aan bij bestaande literatuur. Vanwege de aard van het gebruikte onderzoeksdesign heeft deze studie ook nieuwe inzichten opgeleverd. De beginnende leraren rapporteerden enige mate van stress, zij het niet zo hoog als verwacht. Desalniettemin bleken job demands en resources significante voorspellers van stress te zijn. Bovendien waren er aanzienlijke variaties in scores, wat bevestigt dat elke leraar verschillende ervaringen heeft als beginnende leraar. Door gebruik te maken van een intensief longitudinaal onderzoeksdesign met herhaalde metingen, bood deze studie diepgaande inzichten in de dagelijkse ervaringen en variaties onder beginnende leraren. De bevindingen benadrukken het belang van het tegemoetkomen aan de specifieke behoeften van beginnende leraren in verschillende onderwijssectoren, door specifieke job demands te beheren en specifieke job resources te behouden om effectiviteit, welzijn en onderwijskwaliteit te bevorderen. De resultaten bevestigen dat de praktische ervaringen van beginnende leraren een dynamische wisselwerking vormen tussen uitdagingen en voldoening.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. and Veldman, M.A. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jul 2023 16:01 |
Last Modified: | 07 Jul 2023 16:01 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2259 |
Actions (login required)
View Item |