Jansen, Inge (2023) Ervaringen van de nieuwe residentiële hulpverleningsvormen in de context van jongeren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Bachelorwerkstuk I. M. Jansen, S4527275.pdf Restricted to Repository staff only Download (467kB) |
Abstract
Uit cijfers van het NJi blijkt dat het aantal jongeren in de residentiële hulp aanzienlijk toegenomen is sinds 2015. Omdat de doelgroep zo kwetsbaar is en veel problemen ervaart op onder andere sociaal gebied en het gebied van school, is het van belang dat de hulp die zij ontvangen zo goed mogelijk aansluit bij hun ondersteuningsbehoeften (BGZJ, 2019). Om deze reden zijn er nieuwe/alternatieve vormen van residentiële hulp ontwikkeld, maar over de effecten hiervan is nog weinig bekend. Daarom zal dit onderzoek zich richten op het in kaart brengen van de ervaringen van jongeren met deze nieuwe residentiële hulpverleningsvormen op het gebied van school, werk, vrijetijdsbesteding en sociaal netwerk. De onderzoeksvraag van dit onderzoek is: “Hoe worden nieuwe residentiële hulpverleningsvormen ervaren door jongeren, ouders en begeleiders in relatie tot de impact op de schoolervaringen, sociaal netwerk en vrijetijdsactiviteiten van jongeren?” Er is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij de resultaten verkregen zijn door het afnemen van interviews bij zes jongeren en hun begeleiders. Er is gebruik gemaakt van een selecte steekproef. Uit de resultaten van de jongeren bleek dat het hebben van een goede band met hun begeleiders een positieve invloed heeft op de presentie op school, hoe jongeren hun vrije tijd invullen en op relaties die jongeren hebben met vrienden, hun partners en hun gezin. Op gebied van vrijheden blijkt dat er een goede balans gevonden moet worden in het geven van vrijheden. De conclusie is daarom dat er onder de voorwaarde dat er een goede vertrouwensband en individuele aandacht en ondersteuning van begeleiders is, worden de nieuwe vormen van residentiële hulp positief ervaren door de jongeren. Beperkingen van dit onderzoek zijn de geringe grootte van de onderzoeksgroep (N = 9) en de geringe heterogeniteit in hulpverleningsvormen en leeftijd van de onderzoeksgroep. Suggesties die gedaan zijn voor vervolgonderzoek, zijn het nemen van een specifieker onderwerp, waardoor hier dieper op in gegaan kan worden. Een suggestie wat betreft onderwerp is de vrijheden die begeleiders aan jongeren geven. Aanbevelingen voor hulpverleners zijn om een zo helder mogelijk beeld te krijgen van de ondersteuningsbehoeften van jongeren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Assen, A.G. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2023 12:13 |
Last Modified: | 10 Jul 2023 12:13 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2266 |
Actions (login required)
View Item |