Plantinga, Hillyanne (2023) Genderstereotypering in het basisonderwijs. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Plantinga, s4122763 - Bachelorthese herkansing.pdf Download (366kB) | Preview |
Abstract
In het algemeen zijn jongens beter in wiskunde en meisjes in talen. Ligt dit aan het jongen of meisje zijn? In elke maatschappij is er een idee over het gedrag van mannen en vrouwen. Genderstereotypering zorgt niet alleen voor de typische verschillen tussen mannen en vrouwen, maar schrijven ook voor hoe zij zich zouden moeten gedragen. Dit heeft mogelijk een negatief effect op de ontwikkeling van bijvoorbeeld studenten. In deze studie is onderzoek gedaan naar de waarneming van basisschoolleerkrachten. Hierbij is gekozen voor acht basisschoolleerkrachten die lesgeven in de onderbouw van het basisonderwijs. Er is onder andere gevraagd naar de waarneming van genderstereotypering bij ouders, bij leerlingen onderling en in het lesmateriaal. De interviews zijn getranscribeerd en vervolgens geanalyseerd volgens de Constant Comparative Method. Uit de waarneming bleek dat er (bijna) geen sprake is van genderstereotypering in het lesmateriaal en onder leerlingen. De leerkrachten namen wel waar dat er soms sprake is van genderstereotypering bij ouders in de omgang met hun kinderen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. and Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2023 12:16 |
Last Modified: | 10 Jul 2023 12:16 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2269 |
Actions (login required)
View Item |