Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen het aantal vrienden in de middelbare schoolklas en de sociale vaardigheden en gedragskenmerken

Strbac, Martin (2023) De relatie tussen het aantal vrienden in de middelbare schoolklas en de sociale vaardigheden en gedragskenmerken. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Martin Strbac.pdf

Download (557kB) | Preview

Abstract

Voor het welzijn van adolescenten is het belangrijk om vrienden te hebben op de middelbare school. Het aantal vrienden dat leerlingen hebben wordt geassocieerd met hun sociale vaardigheden, zoals aardig doen, omgaan met ruzie, opkomen voor jezelf en ervaringen delen, en hun gedragskenmerken, zoals ADHD, internaliserende problematiek en externaliserende problematiek. Eerder onderzoek richtte zich vooral op ofwel de sociale vaardigheden, ofwel de gedragskenmerken bij het voorspellen van het aantal vrienden in de adolescentie. Dit onderzoek beoogt nieuwe inzichten te bieden door zowel de sociale vaardigheden als de gedragskenmerken van leerlingen mee te nemen in de voorspellingen. Als subdoel werden de mogelijke modererende effecten van geslacht en ondersteuningsbehoefte bestudeerd. Er is gebruikgemaakt van kwantitatieve cross-sectionele data van 527 Nederlandse middelbare scholieren (leeftijd M = 14,90, SD = 1,43). Het aantal vrienden was echter bekend van 331 leerlingen, waardoor de steekproefgrootte bij de meeste analyses kleiner werd. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden zijn Pearson correlaties en lineaire regressies uitgevoerd. Om kunnen gaan met ruzie was negatief en significant gerelateerd aan het aantal vrienden in de klas. Daarnaast hadden leerlingen met SEBD significant meer vrienden dan reguliere en verstandelijk beperkte leeftijdsgenoten. Ten slotte was ook het interactie-effect tussen geslacht en aardig doen significant, wat suggereert dat aardig doen geassocieerd wordt met minder vrienden voor meisjes en meer vrienden voor jongens. De overige resultaten waren niet significant. De drie significante resultaten werden niet verwacht op basis van eerder onderzoek. De leerlingen zijn mogelijk redelijk vergelijkbaar doordat ze het schoolgebouw met elkaar delen. Dit zou de negatieve relatie tussen omgaan met ruzie en het aantal vrienden kunnen verklaren. Daarnaast wordt het hogere aantal vrienden bij SEBD-leerlingen verklaard door de sterke correctie voor groepsgrootte. Het hogere aantal vrienden voor jongens dan voor meisjes bij aardig doen kan mogelijk worden verklaard door het hogere aantal jongens in de steekproef. Toekomstig onderzoek zou de huidige studie op een aantal manieren kunnen reconstrueren. Participanten zouden geworven kunnen worden van gescheiden scholen voor regulier en speciaal onderwijs. Ook zou het absolute aantal vrienden in plaats van het gecorrigeerde aantal vrienden gebruikt kunnen worden als afhankelijke variabele. Daarnaast zouden multilevel regressieanalyses uitgevoerd kunnen worden en ten slotte zou gestreefd kunnen worden naar een grotere steekproef. Er is onvoldoende bewijs verzameld om aanbevelingen te doen aan middelbare scholen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2023 12:34
Last Modified: 10 Jul 2023 12:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2274

Actions (login required)

View Item View Item