Boerema, Yasmijn (2023) Help! Hoe overleef ik? De gerelateerde variabelen van de zelfredzaamheid van alleenstaande gevluchte jongeren in Nederland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthese Yasmijn Boerema zelfredzaamheid bij alleenstaande gevluchte jongeren.pdf Download (995kB) | Preview |
Abstract
De zelfredzaamheid is van groot belang voor alleenstaande gevluchte jongeren in Nederland, ook wel alleenstaande gevluchte vreemdelingen genoemd (AMV), omdat deze jongeren voor hen in een vreemd land zijn, zonder ouders en vaak al snel volwassen moeten worden. Echter, er is weinig bekend in de literatuur over welke factoren van invloed zijn op de zelfredzaamheid van alleenstaande gevluchte jongeren. Het doel van deze studie is om te onderzoeken welke factoren gezamenlijk gerelateerd zijn aan de zelfredzaamheid van alleenstaande gevluchte jongeren met een Nederlandse verblijfsvergunning (N = 92). Geboorteland, geslacht, arbeidssituatie, opleidingsniveau, aantal jaren onderwijs in het geboorteland, leeftijd bij aankomst in Nederland, aantal maanden in Nederland, leeftijd (exacte leeftijd en de leeftijdsgrens van 18 jaar) en mate van Nederlandse oriëntatie werden meegenomen als potentiële relevante factoren. Er is gebruik gemaakt van een vragenlijst voor de demografische variabelen, de Zelfredzaamheid-Matrix (Jongeren) en de Acculturation, Habits and Interest Multicultural Scale for Adolescents (AHIMSA). Bivariate relaties tussen de factoren en de zelfredzaamheid zijn getoetst aan de hand van t-toetsen en correlaties. Vervolgens is een backward meervoudige regressieanalyse met alle variabelen uitgevoerd om te bepalen welke variabelen gezamenlijk gerelateerd zijn aan de zelfredzaamheid. De leeftijdsgrens van 18 jaar, leeftijd bij aankomst en het aantal maanden dat de jongeren in Nederland zijn, blijken gezamenlijk gerelateerd te zijn aan de zelfredzaamheid van alleenstaande gevluchte jongeren met een Nederlandse verblijfsvergunning. Deze bevindingen kunnen helpen de begeleiding van deze kwetsbare jongeren te verbeteren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Post, W.J. and Hacquebord, L.N. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2023 12:36 |
Last Modified: | 10 Jul 2023 12:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2276 |
Actions (login required)
View Item |