Visser, Mirjam (2023) Verklarende Analyses: een Onderzoek naar Interne Consistentie en Therapeuteffecten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Mirjam Visser S3735540 eerste kans.pdf Download (901kB) | Preview |
Abstract
De afgelopen jaren worden verklarende analyses steeds vaker gebruikt ter ondersteuning van het diagnostische proces, zo ook binnen een GGZ-instelling in Noord-Nederland. Binnen de GGZ-instelling wordt een model van verklarende analyse gebruikt waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen drie domeinen, namelijk kennis, beleving en strategie. Het is van belang dat therapeuten het domein dat bovenaan in de verklarende analyse staat, meenemen in het behandeladvies. De vraag is echter of therapeuten dit doen. In dit onderzoek wordt dan ook gekeken naar interne consistentie en therapeuteffecten van verklarende analyses binnen de GGZ-instelling. Om dit te onderzoeken zijn 330 verklarende analyses gecodeerd op kennis, beleving, strategie en behandeladvies. Voor de data-analyse zijn verschillende tabellen gemaakt. Hieruit bleek dat er 83,9% aan interne consistentie was. Op domeinniveau werd bij alle drie de domeinen interne consistentie gevonden. Dit betekent dat het bovenste domein vanuit de verklarende analyse wordt meegenomen in het behandeladvies. Tussen de therapeuten zijn verschillen gevonden in domeinen die zij het vaakst bovenaan zetten. Kennis en beleving werden het vaakst bovenaan gezet. Wel werd door alle therapeuten in de meeste gevallen het domein dat bovenaan stond, meegenomen in het behandeladvies. Met dit onderzoek is voorzichtig bewijs gevonden voor interne consistentie bij verklarende analyses bij de GGZ-instelling. In vervolgonderzoek kan nog dieper worden ingegaan op de inhoud van verklarende analyses, zoals de hulpvraag.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2023 09:43 |
Last Modified: | 11 Jul 2023 09:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2277 |
Actions (login required)
View Item |