Javascript must be enabled for the correct page display

Mindset, self-efficacy en competentiebeleving: Een mogelijke verklaring voor verschillen tussen leerkrachten bij het geven van schooladviezen?

Henstra, Ciska (2023) Mindset, self-efficacy en competentiebeleving: Een mogelijke verklaring voor verschillen tussen leerkrachten bij het geven van schooladviezen? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis_Ciska Henstra.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

Leerkrachten verschillen in hoe accuraat zij prestaties van leerlingen beoordelen waardoor leerlingen met vergelijkbare prestaties en achtergrondkenmerken verschillende schooladviezen ontvangen van verschillende leerkrachten. Desondanks is er vrijwel niets bekend over leerkrachtkenmerken die voorspellend kunnen zijn voor de verschillen in schooladviezen. In dit onderzoek is gekeken naar enkele overtuigingen (self-efficacy, competentiegevoel en mindset) van leerkrachten die mogelijk samenhangen met de mate van over- of onderadvisering. Er is een digitale vragenlijst uitgezet onder leerkrachten van groep 7 en 8 waarin de hierboven genoemde overtuigingen zijn gemeten. Daarnaast zijn er vignetten gebruikt (profielen van fictieve leerlingen met gegevens over leerprestaties, motivatie en achtergrond) waar leerkrachten een schooladvies aan toekennen. De mate van onder- of overadvisering per leerkracht is bepaald door middel van een regressieanalyse. Met gebruik van Pearson correlatie en een multipele regressieanalyse is nagegaan of er een significant verband bestaat tussen de mate van onder- of overadvisering en de self-efficacy, mindset of competentiebeleving. Het onderzoek laat zien dat leerkrachten verschillen in de mate van onder- of overadvisering maar er is geen verband gevonden met de mindset r(307) = ,03; p = ,663, self-efficacy r(301) = ,05; p = ,406 en competentiebeleving r(305) = ,04; p = ,459. De verschillen tussen leerkrachten in de mate van onder- of overadviseren kunnen niet verklaard worden door de leerkrachtovertuigingen. Er zal vervolgonderzoek moeten worden uitgevoerd om de verschillen tussen leerkrachten bij het geven van schooladviezen te verklaren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Timmermans, A.C.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2023 13:15
Last Modified: 10 Jul 2023 13:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2280

Actions (login required)

View Item View Item