Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van mate van beperking op de attitude van naasten en zorgprofessionals over technologie

Reimes, Aniek (2023) Het effect van mate van beperking op de attitude van naasten en zorgprofessionals over technologie. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorscriptie Aniek Reimes (s4538293).pdf
Restricted to Repository staff only

Download (885kB)
[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie Aniek Reimes (s4538293).pdf

Download (368kB) | Preview

Abstract

Het gebruik en de ontwikkeling van technologie speelt een steeds grotere rol in de huidige samenleving. Technologie kan worden ingezet om mensen met een beperking te ondersteunen. Deze kans wordt echter nog niet volledig benut door familie en zorgprofessionals. In dit onderzoek is kwalitatief onderzoek gedaan om de vraag te beantwoorden: “Hoe hangen de attituden van naasten en zorgprofessionals van mensen met een visuele- en verstandelijke beperking samen met de mate van de verstandelijke beperking?” Het hoofddoel van dit onderzoek is om te kijken hoe technologie effectiever en efficiënter kan worden ingezet, met name met het oog op de mate van beperking bij individuen. Er is een vragenlijst verspreid onder familieleden en zorgprofessionals van mensen met een visuele en verstandelijke beperking die te maken hebben organisatie X. De resultaten toonden aan dat de behoeften en mogelijkheden van de persoon met de beperking de grootste rol spelen voor alle maten van beperking, gevolgd door toenemend welzijn, participatie en zelfstandigheid. Werkdruk, geen tijd voor verdieping van kennis en het gebrek aan kennis over techniek spelen vooral een rol voor naasten en zorgprofessionals van mensen met een matig tot (zeer) ernstige verstandelijke beperking. Het vergroten van kennis, tijd voor verdieping van kennis en het verminderen van werkdruk kunnen leiden tot een effectievere en efficiëntere inzet van technologie. Door extra aandacht te besteden aan de inzet van technologie voor mensen met een matig of (zeer) ernstige verstandelijke beperking kan ook hun welzijn worden verbeterd. Mogelijk vervolgonderzoek kan kijken naar de aanwezigheid van andere beperkingen die attitudes beïnvloeden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Piekema, L. and Brug, A. ten
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2023 13:17
Last Modified: 10 Jul 2023 13:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2283

Actions (login required)

View Item View Item