Verhagen, Yolanda (2023) Mentale gezondheidsvaardigheden van jongeren in het voortgezet onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis Y. Bijlsma-Verhagen (S1154850).pdf Download (887kB) | Preview |
Abstract
Tijdens de adolescentiefase komen jongeren verschillende uitdagingen tegen tijdens hun ontwikkeling. Dit omvat het verkennen van nieuwe sociale rollen, het streven naar meer zelfstandigheid en het bereiken van academische prestaties (Lerner & Steinberg, 2009). Al deze veranderingen bieden de mogelijkheid tot groei en ontwikkeling, maar maken het ook een kwetsbare periode voor jongeren waarbij de meeste psychische problemen ontstaan (Dahl et al., 2018; Kessler et al., 2005). Het versterken van de mentale gezondheidsvaardigheden van jongeren is dan ook van wezenlijk belang voor het tijdig signaleren of herkennen van problemen, het omgaan met psychische problemen en het overwinnen van barrières bij het zoeken naar hulp (Velasco et al., 2020). Vaardigheden op dit gebied zouden vanaf jonge leeftijd een integraal onderdeel van het schoolprogramma moeten zijn (Gray et al., 2005). In Nederland is er geen interventie in de schoolomgeving beschikbaar die gericht is op het versterken van mentale gezondheidsvaardigheden en die beoordeeld is door de jongeren. Dit is aanleiding geweest om onderzoek te doen naar een bestaande interventie die de potentie heeft om ook in Nederland effectief te zijn. In dit onderzoek wordt er gebruik gemaakt van de Canadese interventie ‘The Guide’ die positief is geëvalueerd in meerdere landen en die gericht is op de vaardigheden en competenties op het gebied van geestelijke gezondheid. Door middel van twee focusgroepen met semigestructureerde groepsinterviews zijn er in totaal negen leerlingen gevraagd naar de beoordeling van de sociale validiteit t.a.v. doelen en verwacht effect van de interventie. Uit de resultaten blijkt dat de leerlingen voor het grootste deel positief waren over de doelen en het verwachte effect van de interventie. De meeste leerlingen zien het belang in van een lesprogramma over geestelijke gezondheid. De interventie zelf heeft vervolgens plaatsgevonden op twee verschillende onderwijsniveaus, havo en vwo, waar in totaal 47 leerlingen aan hebben deelgenomen. Om het verschil in mentale gezondheidsvaardigheden bij jongeren voorafgaand en na afloop van de interventie met elkaar te vergelijken op het gebied van kennis, intentie om hulp te zoeken en (zelf)stigma, is voorafgaand en na afloop van de interventie een individuele digitale vragenlijst afgenomen. Uit de resultaten blijkt dat het verschil van de variabele kennis significant is met een triviaal effect. Bij de variabelen intentie om hulp te zoeken en (zelf)stigma is het verschil niet significant. Huidig onderzoek biedt aanbevelingen voor een eventueel vervolgonderzoek en voor verbetering van de interventie in de praktijk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. and Tullius, J.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 10 Jul 2023 13:18 |
Last Modified: | 10 Jul 2023 13:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2286 |
Actions (login required)
View Item |