Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van het netwerk binnen Nederland in de ontwikkeling naar volwassenheid van alleenstaande gevluchte jongeren uit Syrië

Hogenelst, Leon (2023) De rol van het netwerk binnen Nederland in de ontwikkeling naar volwassenheid van alleenstaande gevluchte jongeren uit Syrië. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
FINAL S4930827_Hogenelst_Masterthesis.pdf

Download (350kB) | Preview

Abstract

Sinds het begin van de oorlog in Syrië in is bijna de helft van de oorspronkelijke bevolking ontheemd geraakt. Een deel van deze vluchtelingen zijn alleenstaande gevluchte jongeren die naar Nederland zijn gekomen zonder ouders of gezaghebbende personen. Het onderzoek richt zich op de ervaringen van deze jongeren met hun netwerk in Nederland tijdens hun transitie naar volwassenheid. Elf alleenstaande gevluchte jongeren namen deel aan het onderzoek, waarbij semigestructureerde interviews werden afgenomen. De resultaten tonen aan dat het netwerk van de jongeren zowel steun als belemmeringen biedt tijdens hun transitie naar volwassenheid. Vrienden, COA-medewerkers en Nidos-voogden bieden ondersteuning op verschillende gebieden. Het onderzoek benadrukt de rol van COA-medewerkers en Nidos-voogden als bridging sociaal kapitaal tussen de alleenstaande gevluchte jongeren en de Nederlandse samenleving. Hoewel het netwerk verschillende actoren omvat, zijn vrijwilligersorganisaties beperkt aanwezig. De jongeren worden ondersteund vanuit hun netwerk bij het behalen van ontwikkelingstaken die kenmerkend zijn voor de transitie naar volwassenheid. Zij krijg hulp bij huisvesting, onderwijskeuzes en vrijetijdsbesteding, maar ervaren ook belemmeringen en onzekerheden als gevolg van traumatische ervaringen en cultuurverschillen. Veerkracht en sociale steun spelen een rol bij het overwinnen van deze obstakels. Aanbevelingen voor vervolgonderzoek omvatten het onderzoeken van de invloed van de leeftijd waarop jongeren in Nederland aankomen en de duur van ondersteuning tijdens hun transitie naar volwassenheid. Daarnaast wordt aanbevolen om genderspecifiek onderzoek te doen naar de ervaringen van vrouwelijke alleenstaande gevluchte jongeren in vergelijking met mannelijke jongeren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Smit, M. and Winkens, K.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2023 13:25
Last Modified: 10 Jul 2023 13:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2288

Actions (login required)

View Item View Item