Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen competentiebeleving en de commitment van beginnende leraren

Brinke, Marleen ten (2023) De relatie tussen competentiebeleving en de commitment van beginnende leraren. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Marleen ten Brinke.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Nederland heeft de afgelopen 20 jaar te kampen gehad met een lerarentekort. Vooral de uitval van beginnende leraren draagt bij aan dit tekort. Ongeveer 40% van de leraren met minder dan 5 jaar ervaring verlaat dit beroep. Stress is de meest voorkomende oorzaak van uitval van leraren. Het doel van dit huidige onderzoek is om informatie te verzamelen over de dagelijkse ervaringen van beginnende leraren die de oorzaak kunnen zijn van stress of uitval. Het Job Demands-Resources-model en self-efficacy-theorieën worden gebruikt om deze mogelijke oorzaken van stress en vroegtijdige uitval te onderzoeken. Taakeisen, energiebronnen, self-efficacy van leraren en commitment stonden centraal in dit onderzoek. Om het probleem te onderzoeken, werd een dagboekonderzoek uitgevoerd. Een groep van 48 docenten beantwoordde gedurende negen tot vijftien weken tweemaal per week een korte vragenlijst. Beschrijvende statistiek en visuele inspectie van de tijdreeksen gaven inzicht in de ontwikkeling en fluctuatie van self-efficacy in de tijd. Daarnaast is met meervoudige regressieanalyses gekeken naar de relatie tussen de hoofdvariabelen. De resultaten laten zien dat zowel de self-efficacy als de commitment van leraren aanzienlijk verschillen van dag tot dag. Dit betekent dat dagelijkse ervaringen van grote invloed kunnen zijn op het competentiegevoel en het gevoel van betrokkenheid bij de organisatie en het vak. Verder liet de analyse verbanden zien tussen taakeisen, energiebronnen en self-efficacy van leraren. Ook wordt er een verband gevonden tussen de self-efficacy van docenten en de commitment. Op basis van dit onderzoek is het belangrijk om te beseffen wat de impact is van dagelijkse ervaringen op het welzijn van beginnende leerkrachten. De taakeisen moeten binnen de perken blijven, terwijl de aanwezigheid van energiebronnen belangrijk is, vooral in de eerste jaren van het lesgeven.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Kupers, W.E.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 10 Jul 2023 13:35
Last Modified: 10 Jul 2023 13:35
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2293

Actions (login required)

View Item View Item