Javascript must be enabled for the correct page display

Theorieën en Modellen over de Ontwikkeling van Angststoornissen bij Kinderen en Adolescenten: een Scoping Review

Haarst, Suzan van (2023) Theorieën en Modellen over de Ontwikkeling van Angststoornissen bij Kinderen en Adolescenten: een Scoping Review. Master thesis, Psychology.

[img] Text
Masterthese_Suzan_van_Haarst_s4001001.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (378kB)

Abstract

Angststoornissen zijn één van de meest voorkomende vormen van psychopathologie bij kinderen en adolescenten en zijn geassocieerd met verschillende negatieve gevolgen. In de literatuur is er echter beperkte informatie over onderliggende interacterende factoren die bijdragen aan de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Theorieën en modellen kunnen hier een vollediger beeld van schetsen. In deze scoping-review wordt daarom onderzocht welke theorieën en modellen er in de literatuur bekend zijn met betrekking tot de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten en wat de evidentie hiervoor is. Met dit begrip kunnen preventieprogramma’s effectiever worden. Het literatuuronderzoek is opgedeeld in twee stappen; (1) zoeken naar theorieën en modellen, en (2) zoeken naar evidentie voor de gevonden theorieën en modellen. Artikelen uit Web of Science en PsycINFO zijn geïncludeerd, waarbij er geselecteerd werd op leeftijd (0-17 jaar), angststoornissen in relatie tot een theorie of model, longitudinaal of prospectief onderzoek en generaliseerbaarheid (exclusie voor specifieke subgroepen). Onderzoek wat voldeed aan alle criteria was beperkt, waardoor maximaal één criteriumpunt mocht afwijken per artikel. Uiteindelijk zijn er drie theorieën en modellen geïncludeerd; het diathese-stress model, de theorie van informatieverwerking en het model van conditionering. Een grote meerderheid van onderzoeken biedt evidentie voor een relatie tussen deze theorieën en modellen en de ontwikkeling van angststoornissen bij kinderen en adolescenten. Vervolgonderzoek kan verschillende leeftijdscategorieën met elkaar vergelijken en onderzoeken of de drie besproken theorieën en modellen kunnen worden samengevoegd tot één overkoepelend model.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Poppelaars, M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 10 Jul 2023 14:24
Last Modified: 10 Jul 2023 14:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2297

Actions (login required)

View Item View Item