Javascript must be enabled for the correct page display

Motorische problematiek bij kinderen met ADHD of DCD in vergelijking met normaal ontwikkelende kinderen

Haitel, Charlotte (2022) Motorische problematiek bij kinderen met ADHD of DCD in vergelijking met normaal ontwikkelende kinderen. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Chaitel_s3934098_scriptie_finalversion.pdf

Download (283kB) | Preview

Abstract

Kinderen met ‘developmental coordination disorder’ (DCD) ervaren motorische problematiek die tot uiting komen als trage en onnauwkeurige uitvoeringen van motorische vaardigheden. Kinderen met ‘attention deficit hyperactivity disorder’ (ADHD) kampen vaak ook met slechtere motoriek, hoewel hier minder onderzoek naar gedaan wordt. Deze stoornissen tonen echter veel overlap, wat resulteert in dubbele negatieve impact op kinderen met een comorbide diagnose. In dit onderzoek is daarom de motorische problematiek bij kinderen met ADHD of DCD in vergelijking met normaal ontwikkelende kinderen (TD) onderzocht. In dit onderzoek hebben 90 kinderen (TD (n=54), ADHD (n=26), DCD (n=10)) de PERF-FIT afgelegd om hun motorisch vaardigheden te meten. Er is een ANOVA met Post Hoc uitgevoerd en de kinderen zijn gescoord op het hebben van risico op motorische problematiek. Hieruit blijkt dat de groepen (TD, ADHD en DCD) significant verschillen van elkaar (p<.000). Ook op de meeste sub-schalen van de PERF-FIT zijn er significante verschillen op motorische vaardigheden tussen de groepen gevonden. Het blijkt dat kinderen met DCD het hoogste risico scoren voor motorische problematiek. Kinderen met ADHD scoren echter ook hoog risico op het hebben van motorische problematiek, wel lager dan kinderen met DCD. Normaal ontwikkelende kinderen scoren het laagste risico op motorische problematiek. Dit onderzoek toont aan dat zowel kinderen met DCD als ADHD slechtere motoriek hebben dan TD kinderen. In de klinische praktijk moet hier meer aandacht aan worden besteed om dubbele negatieve impact te beperken.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jelsma, L.D.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Neuropsychology (CN) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 24 Feb 2022 09:35
Last Modified: 24 Feb 2022 09:35
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/230

Actions (login required)

View Item View Item