Javascript must be enabled for the correct page display

Hoe Ouders Praten over Alledaagse Fysieke Pijn met hun Kinderen: Een Studie naar de Rol van Ouder-Kindinteractie bij Pijn-Appraisals

Doornbusch, Nouska (2023) Hoe Ouders Praten over Alledaagse Fysieke Pijn met hun Kinderen: Een Studie naar de Rol van Ouder-Kindinteractie bij Pijn-Appraisals. Master thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
NDoornbusch_S3295087_Masterthese_Hoe ouders praten over alledaagse fysieke pijn met hun kinderen_.pdf

Download (666kB) | Preview

Abstract

Kinderen ervaren regelmatig alledaagse pijn, wat invloed heeft op de ontwikkeling van pijnperceptie en de manier waarop kinderen hiermee omgaan. Ouders spelen een belangrijke rol bij het begeleiden van kinderen tijdens deze pijnlijke momenten (O’Sullivan, 2021). Er is echter beperkt onderzoek gedaan naar alledaagse pijnervaringen bij kinderen, vooral buiten de klinische omgevingen. Deze studie onderzocht de interactie over alledaagse fysieke pijn tussen ouders en kinderen tijdens het voorlezen van een prentenboek over dit onderwerp. Hierbij werd ook getoetst of er verschillen in appraisals zijn tussen vaders en moeders, en tussen kinderen voorgelezen door hun moeder en kinderen voorgelezen door hun vader. Aan het onderzoek deden 36 ouder-kindparen mee, die werden geobserveerd in de thuissituatie. Hierbij lazen ouders voor uit een boekje over alledaagse fysieke pijn en gingen daarover in gesprek met hun kind. De interacties werden op video opgenomen en systematisch geobserveerd aan de hand van een codeerschema. De resultaten lieten een significante, matig tot sterke positieve correlatie zien tussen de gemiddelde appraisal van ouder en kind. Ouders benoemden over het algemeen meer appraisals dan kinderen, voornamelijk neutrale appraisals. Er was hierbij meestal overstemming tussen ouder en kind bij het geven van dezelfde appraisal, vooral binnen neutrale appraisals. Er werden geen verschillen gevonden tussen de appraisals in de moeder-kind en vader-kind interacties. Door verder onderzoek te doen naar de dynamiek van ouder-kindinteractie bij alledaagse pijn, kunnen waardevolle inzichten worden verkregen die het begrip vergroten en bijdragen aan een verfijnder beeld van de interacties tussen ouders en kinderen. Sleutelwoorden: alledaagse pijn, appraisals, ouder-kindinteractie, voorlezen, jonge kinderen

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Ontwikkelingspsychologie (O) [Master Psychology]
Date Deposited: 11 Jul 2023 09:30
Last Modified: 11 Jul 2023 09:30
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2302

Actions (login required)

View Item View Item