Dekker, Deborah (2023) De onderliggende patronen in de verklarende analyse. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
Text
Thesis_Deborah Dekker_S3118339.pdf Restricted to Repository staff only Download (531kB) |
Abstract
Slechts 1 op de 3 Nederlanders herstelt na een GGZ-behandeling. Uit onderzoeken blijkt dat de onderliggende factoren van de problematiek van de cliënt een sleutel kunnen zijn in het succes van een behandeling. Om deze factoren inzichtelijk te maken, kan de behandelaar een verklarende analyse maken. In dit onderzoek is specifiek gekeken naar de verklarende analyse van een GGZ-instelling in Noord-Nederland, waarbij de onderliggende factoren zijn ingedeeld in (1) kennis, (2) strategie en (3) beleving. Het doel van dit onderzoek was om een exploratie te maken naar de hulpvragen, onderliggende factoren en adviezen binnen de verklarende analyses. Middels een knoppenprogramma gecreëerd aan de hand van Visual Basic in Excel zijn 330 verklarende analyses door vier studenten van de Rijksuniversiteit van Groningen gecodeerd. Hierin is gekeken naar de hulpvraag, de onderliggende factoren en het advies. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van zowel beschrijvende statistiek als clusteranalyses. Hieruit kwam naar voren dat de doelgroep veelal een hulpvraag gericht op psychosociaal of cognitief omvat (73%). De adviezen omvatten veelal een beschrijving van de insteek van de behandeling (35,4%) en psycho-educatie (28,1%). In de onderliggende factoren werd veelal kennis van het handelen in (sociale) situaties (38,2%), zelfbeleving (62,9%) en strategieën gericht op leren/werken (26,2%) en zelfredzaamheid (22,0%) bevonden. Binnen de clusters zijn verschillende onderliggende factoren bevonden met daarin overeenkomsten in gevonden problematiek van de hulpvraag. Dit onderzoek laat een exploratie zien evenals een bewijs voor heterogeniteit binnen de problematiek van de verklarende analyse.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 11 Jul 2023 09:31 |
Last Modified: | 11 Jul 2023 09:31 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2303 |
Actions (login required)
View Item |