Javascript must be enabled for the correct page display

Acceptatie van leerlingen in een geïntegreerde onderwijsvoorziening: Onderzoek naar de samenhang tussen het gevoel van inclusie en invloed van leerlingkenmerken

Bentlage, Elise (2023) Acceptatie van leerlingen in een geïntegreerde onderwijsvoorziening: Onderzoek naar de samenhang tussen het gevoel van inclusie en invloed van leerlingkenmerken. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Elise Bentlage.pdf

Download (387kB) | Preview

Abstract

Inclusief onderwijs is niet alleen een recht van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften, maar heeft ook een positieve invloed op hun ontwikkeling en die van de samenleving. In Nederland wordt naar inclusief onderwijs toegewerkt via geïntegreerd onderwijs, waarbij leerlingen van oorspronkelijk speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs cluster 3 en 4 in gemengde groepen worden geplaatst. Uit eerder onderzoek is gebleken dat leerlingen binnen geïntegreerd onderwijs hun gevoel van inclusie positief beoordelen, maar niks bekend is over daadwerkelijke acceptatie in de klas. Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te krijgen in het gevoel van inclusie en de acceptatie van leerlingen in een geïntegreerde onderwijssetting, en invloed van leerlingkenmerken hierop. Binnen dit onderzoek hebben 59 leerlingen van één school hun gevoel van inclusie beoordeeld op drie subschalen: emotionele, sociale en academische inclusie. Daarnaast hebben zij deelgenomen aan een nominatieprocedure waarin zij aangaven met welke leerlingen ze wel en niet graag omgaan. De resultaten laten zien dat leerlingen hun gevoel van inclusie positief beoordelen en, naarmate leerlingen ouder zijn, hun gevoel van inclusie hoger beoordelen. Verder ontvingen leerlingen gemiddeld een neutrale beoordeling op acceptatie. Leerlingen werden niet geaccepteerd, maar ook niet afgewezen. Op individueel leerlingniveau werden echter grote verschillen in acceptatie waargenomen. Zo werden leerlingen met ondersteuningsbehoeften op communicatie meer geaccepteerd dan leerlingen zonder ondersteuningsbehoeften op dit gebied. Verder onderzoek is nodig om de algehele effecten van geïntegreerd onderwijs in kaart te brengen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 11 Jul 2023 10:21
Last Modified: 11 Jul 2023 10:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2309

Actions (login required)

View Item View Item