Drevijn, Bart (2023) Wanneer Buitenspelen en Leren Samengaan: Positief Affect Tijdens Buitenonderwijs. Bachelor thesis, Psychology.
|
Text
DrevijnBC_4285182_Scriptie_Buitenonderwijs.pdf Download (345kB) | Preview |
Abstract
Buitenonderwijs wordt geassocieerd met een groot aantal positieve uitkomsten met betrekking tot sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en mentaal welzijn. Het huidige scriptieonderzoek richt zich op de vraag of leerlingen van groep 6, 7 en 8 in het Nederlandse basisonderwijs verschillen in de mate van hun ervaren positief affect tijdens buitenonderwijs in vergelijking met regulier onderwijs. Hierbij werd een moderatoronderzoek naar gender uitgevoerd. Het betrof een gemakssteekproef (n = 110) van leerlingen die tweewekelijks buitenonderwijs kregen nabij school. De leerlingen werden willekeurig ingedeeld in een binnenles- dan wel buitenlesconditie, waarna zij een vragenlijst invulden over de binnen- dan wel buitenles. De verschillen in positief affect tussen de twee condities werden geanalyseerd aan de hand van een Mann-Whitney-U-toets. Het moderatoronderzoek naar gender betrof een multipele lineaire regressieanalyse. Er werden geen significante verschillen tussen de groepen gevonden en gender was niet significant. Limitaties aan het huidige onderzoek waren: een lage power, het ontbreken van een controlegroep en het onderzoeken van enkel één vorm van buitenonderwijs. Het wordt aangeraden om vervolgonderzoek te doen met een controlegroep en een grotere power waarbij verschillende vormen van buitenonderwijs worden vergeleken.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hebbink, P. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 12 Jul 2023 07:56 |
Last Modified: | 12 Jul 2023 07:56 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2317 |
Actions (login required)
View Item |