Javascript must be enabled for the correct page display

Het Verschil in Motorische Vaardigheden tussen Kinderen met en zonder ADHD voor Verschillende Leeftijden

Velde Harsenhorst, JJ. de (2022) Het Verschil in Motorische Vaardigheden tussen Kinderen met en zonder ADHD voor Verschillende Leeftijden. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Scriptie motorische problemen in kinderen met ADHD - JJ de Velde Harsenhorst - S3929183.pdf

Download (276kB) | Preview

Abstract

Huidig onderzoek heeft onderzocht hoe de motorische ontwikkeling van kinderen met ADHD verschilt met typisch ontwikkelende kinderen voor verschillende leeftijden. Het doel hiervan was om een beter inzicht te krijgen van de problemen die bij kinderen met ADHD een rol spelen. Er werd verwacht dat kinderen met ADHD lager scoren op de verschillende elementen van de motoriek op elke leeftijd, van acht tot twaalf jaar. Om dit te onderzoeken zijn kinderen van het speciaal en regulier onderwijs getest met de Performance and fitness test (PERF-FIT). Hierna zijn enkele parametrische testen uitgevoerd om te testen of de groepen verschillen. Hieruit bleek leeftijd geen significante voorspeller voor motorische vaardigheden. De groep ADHD of typisch ontwikkelend was echter wel een significante voorspeller van motorische vaardigheden. Wanneer er naar de verschillende leeftijdsgroepen werd gekeken, leek de groep kinderen met ADHD ook lager te scoren op de verschillende items van de PERF-FIT dan de typisch ontwikkelende kinderen. Verder onderzoek zou kunnen kijken naar de ontwikkeling van de motoriek tussen de verschillende leeftijden van kinderen met ADHD, door middel van bijvoorbeeld een longitudinaal onderzoeksdesign. Trefwoorden: Motoriek, Kinderen, ADHD, Leeftijd

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jelsma, L.D.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: Clinical Psychology (CP) [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 24 Feb 2022 12:49
Last Modified: 24 Feb 2022 12:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/232

Actions (login required)

View Item View Item