Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van zingeving binnen de hedendaagse pleegzorg.

Doornbos, Wilhelmina Charlotte (2023) De rol van zingeving binnen de hedendaagse pleegzorg. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis W.C. Doornbos - S3420353.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Bewust aandacht schenken aan zingeving is van belang bij het omgaan met zeer stressvolle en traumatische levenservaringen. Wetende dat pleegkinderen veelal getraumatiseerd zijn, wordt verondersteld dat aandacht voor zingeving het welzijn van een pleegkind vergroot. De pleegzorgprofessional heeft de taak om de pleeggezinnen hierin te begeleiden en verondersteld wordt dat er eerst bewustwording van de persoonlijke zingeving moet zijn. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in kennis over en rol van zingeving binnen pleegzorg. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe beschrijven pleegzorgprofessionals zingeving in hun persoonlijke leven en hoe komt zingeving aan bod in het contact met het pleeggezin? Methode Voor dit onderzoek is kwalitatief onderzoek uitgevoerd, waarbij diepte-interviews zijn afgenomen bij zes pleegzorgprofessionals. Resultaten Uit de resultaten is gebleken dat pleegzorgprofessionals het eigen leven als zinvol ervaren. Zelfreflectie op handelen en eigen overtuigingen geven antwoord op persoonlijke zingevingsvragen. Door het inzetten van vaardigheden en persoonlijke kernwaarden wordt aan de zingevingsbehoeften van de pleegkinderen en pleegouders voldaan. Conclusie Wanneer vragen of situaties rondom zingeving ontstaan, kan er verondersteld worden dat er onbewust bekwaam gehandeld wordt. Er is behoefte aan meer kennis over zingeving bij pleegzorgprofessionals. Het ontbreken van kennis over zingeving maakt, dat zingeving niet onder de aandacht is bij de pleegzorgprofessional en niet bewust wordt ingezet in pleeggezinnen. Bij de scholing dient aandacht te zijn voor de ervaring van persoonlijke zingeving(-proces) en hoe er sensitieve vragen gesteld kunnen worden naar anderen zonder suggestief of normatief te worden als pleegzorgprofessional.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bartelink, B.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2023 08:26
Last Modified: 12 Jul 2023 08:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2321

Actions (login required)

View Item View Item