Jelsma, Zoë (2023) Het verband tussen spelgebruik in de klas, het welbevinden in schoolvakken en het welzijn van kinderen in het speciaal basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Thesis Z Jelsma_S4103920.pdf Download (450kB) | Preview |
Abstract
Recent onderwijskundig onderzoek toont aan dat spellen en spelelementen diverse voordelen kunnen hebben binnen het onderwijs. Hier bevindt zich een mogelijke kans voor het speciaal basisonderwijs, waar kinderen vaak te maken hebben met sociaal-emotionele problematiek. Moeilijkheden in de sociale communicatie kunnen grote impact hebben op het welzijn van kinderen. Studies tonen aan dat kinderen die niet in staat zijn om contact te leggen met hun schoolgenoten, meer interne problematiek ontwikkelen en een lager gevoel van welzijn hebben. Dit onderzoek kijkt naar mogelijke verbanden tussen het welzijn van kinderen, het welbevinden in schoolvakken en spelgebruik in het speciaal basisonderwijs. Om dit te onderzoeken, is er gebruikgemaakt van twee vragenlijsten: één voor de leerkrachten en één voor de leerlingen. De vragenlijsten bevatten zelfrapportagevragen, die ingaan op (de mate van) spelgebruik in de klas en het welzijn van kinderen op school. Er is een positief verband gevonden tussen het welzijn van kinderen en spelgebruik in het speciaal basisonderwijs. Tussen de andere variabelen zijn ook positieve verbanden gevonden, al zijn deze minder significant.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kostons, D.D.N.M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 12 Jul 2023 14:01 |
Last Modified: | 12 Jul 2023 14:01 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2322 |
Actions (login required)
View Item |