Javascript must be enabled for the correct page display

Kinderrechteneducatie; stilstand of vooruitgang?

Schans, Lynet van der (2023) Kinderrechteneducatie; stilstand of vooruitgang? Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk_AOLB_ LH_VanderSchans_S3988015.pdf

Download (583kB) | Preview

Abstract

Samenvatting Doel. Hoewel kinderrechteneducatie, als onderdeel van het vak burgerschapsvorming, een verplicht vak is sinds 2006 in het Nederlandse basisonderwijs, lijken kinderen onbekend te zijn met hun rechten. Deze scriptie beoogt een uitspraak te doen over de relatie tussen de kenmerken van leerkrachten (leeftijd, werkervaring en geslacht) en het aanbieden van onderwijs gericht op vrijheid van meningsuiting. De onderzoeksvraag luidt: In hoeverre hebben de kenmerken van een basisschoolleerkracht samenhang met het aanbieden van onderwijs gericht op vrijheid van meningsuiting? Methode. De resultaten zijn gebaseerd op antwoorden van 66 leerkrachten verzameld middels een vragenlijst. De mate waarin leerkrachten aandacht besteden aan vrijheid van meningsuiting is bepaald op basis van een somscore van leerkrachten. Vervolgens kon in kaart worden gebracht hoe kenmerken van leerkrachten samenhangen met het aanbieden van onderwijs gericht op vrijheid van meningsuiting. De correlatie werd in kaart gebracht middels Spearman’s rho, Pearson r en Mann-Withney U test. Resultaten. De resultaten lieten geen significante relatie zien tussen kenmerken van leerkrachten en het aanbieden van onderwijs gericht op vrijheid van meningsuiting. Conclusie. Kenmerken van leerkrachten vertonen geen correlatie met het onderwijs gericht op vrijheid van meningsuiting dat door docenten wordt aangeboden. Discussie. De kleine, selectieve steekproef en de interne validiteit zijn beperkingen. Vervolgonderzoek kan zich focussen op de betekenis van het onderwijzen van vrijheid van meningsuiting en de attitude van leerkrachten. Dit onderzoek biedt een belangrijke, praktische aanbeveling: alle leerkrachten zouden meer aandacht moeten besteden aan het aanbieden van onderwijs gericht op vrijheid van meningsuiting, ongeacht hun leeftijd, werkervaring en geslacht.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Timmermans, A.C. and Westerbeek, S.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 12 Jul 2023 14:08
Last Modified: 12 Jul 2023 14:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2324

Actions (login required)

View Item View Item