Javascript must be enabled for the correct page display

behoeftes van vmbo-docenten: omtrent het zich competent voelen in het geven van seksuele vorming

Tolsma, Corrien (2023) behoeftes van vmbo-docenten: omtrent het zich competent voelen in het geven van seksuele vorming. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
bachelorwerkstuk seksuele vorming Corrien Tolsma S4483871.pdf

Download (580kB) | Preview

Abstract

Achtergrond: Uit de literatuur blijkt dat docenten zich vaak niet competent voelen in het geven van seksuele vorming. Toch zijn docenten wel essentieel voor succesvolle lessen seksuele vorming. Waarbij seksuele vorming vooral van belang is voor het welzijn van vmbo leerlingen. Doel: Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken welke behoeftes docenten hebben in het geven van seksuele vorming om zich voldoende competent te (gaan) voelen om seksuele vorming te geven. Het doel hiervan is om de onderwijspraktijk te verbeteren door in te spelen op de behoeftes van de docenten. De behoeftes van docenten zijn namelijk van invloed op hun handelen in de praktijk (Dickson et al., 2019). Methode: Er is een kwalitatieve aanpak gebruikt, waarbij semi-gestructureerde interviews zijn gehouden met vmbo-docenten, om meer diepgaande inzichten te krijgen over de behoeftes van docenten. Resultaten: De bevindingen tonen aan dat dat de visies van docenten ten opzichte van seksuele vorming nogal uiteenlopen. Enerzijds heerst de visie dat seksuele vorming niet de taak is van de docent, anders zijn heerst de visie dat het geven van seksuele vorming de doorgaande verantwoordelijkheid is van de docent. Hiernaast ervaren docenten verschillende uitdagingen, zoals het omgaan met social media. Vervolgens blijkt dat docenten de volgende behoeftes hebben: (onderwijs)ervaring, contact, draagvlak, coördinatie vanuit de school, kennis en een veilig klimaat in de klas om zich competent te voelen in het geven van seksuele vorming. Hiernaast is één van de belangrijkste punten dat de seksuele vorming gegeven moet worden in een veilige klassfeer, wat sensitiviteit vraagt van de docent. Conclusie: De gehanteerde visie van een docent is bepalend voor welke en in welke mate een docent behoeftes ervaart en de seksuele vorming die jongeren krijgen. Bij de docenten die seksuele vorming niet zien als hun verantwoordelijkheid is er sprake van: minder motivatie, minder behoeften en een verminderd competentiegevoel. Zij hebben voornamelijk behoefte aan externe experts die de seksuele vorming kunnen geven. De docenten met de visie dat seksuele vorming wel hun verantwoordelijkheid is hebben een hoge motivatie, een groot competentiegevoel en meer behoeftes. Zij hebben voornamelijk behoefte aan onderwijservaring,

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Parlevliet, S. and Bartelink, B.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 12 Jul 2023 13:51
Last Modified: 12 Jul 2023 13:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2332

Actions (login required)

View Item View Item