Javascript must be enabled for the correct page display

Zingeving in de pleegzorg

Pol, Janneke (2023) Zingeving in de pleegzorg. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis Janneke Pol - Zingeving in de pleegzorg.pdf

Download (641kB) | Preview

Abstract

Onderzoek laat zien dat zingeving van groot belang is voor iedereen. Voor pleegkinderen kan een uithuisplaatsing of de traumatische gebeurtenissen voor de uithuisplaatsing zorgen voor een verminderde zingeving. Door als pleegzorgprofessional aandacht te hebben voor de zingevingsvragen en -behoeften van pleegkinderen kunnen zij de pleegkinderen ondersteunen bij het zoeken naar antwoorden op hun zingevingsvragen. Desondanks blijkt uit de literatuur dat in de praktijk pleegzorgprofessionals onvoldoende aandacht schenken aan dit thema, o.a. door een gebrek aan kennis. Om zingeving meer een terugkerend thema te laten zijn tussen pleegzorgprofessionals en pleegkinderen is er kennis nodig over de behoeften van pleegzorgprofessionals als het gaat om het verbeteren van deze ondersteuning. In dit onderzoek is er daarom gekeken naar de ervaringen van pleegzorgprofessionals met zingevingsvragen en -behoeften van pleegkinderen en naar wat de pleegzorgprofessionals nodig hebben om zich voldoende toegerust te voelen om deze pleegkinderen hierbij te ondersteunen. Dit is onderzocht door middel van kwalitatief onderzoek in de vorm van diepte-interviews met zes pleegzorgprofessionals. Uit de ervaringen van de respondenten blijkt dat zij voornamelijk te maken hebben met alledaagse en existentiële zingevingsvragen van pleegkinderen. De interviewresultaten laten zien dat de respondenten zich onvoldoende bekwaam ervaren als het gaat om het herkennen van en begeleiden bij zingeving van pleegkinderen. Onder de respondenten is er behoefte aan kennis en verdieping om dit te verbeteren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Bartelink, B.E.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2023 08:05
Last Modified: 13 Jul 2023 08:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2334

Actions (login required)

View Item View Item