Javascript must be enabled for the correct page display

De werkzame factoren van dagbehandeling voor kinderen van 0 tot en met 6 jaar binnen het BEC Jonge Kind van Jeugdhulp Friesland

Drees, Rosalie (2023) De werkzame factoren van dagbehandeling voor kinderen van 0 tot en met 6 jaar binnen het BEC Jonge Kind van Jeugdhulp Friesland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis definitieve versie Rosalie Drees_16 juni 2023.pdf

Download (410kB) | Preview

Abstract

Probleemstelling In 2011 maakte 36% van de ouders in Nederland zich zorgen over de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van één of meer van hun kinderen. Een organisatie die hierbij hulp biedt aan ouders is Jeugdhulp Friesland. Het Behandel- en Expertise Centrum (BEC) Jonge Kind van Jeugdhulp Friesland biedt dagbehandeling aan kinderen van 0 tot en met 6 jaar om de normale, positieve ontwikkeling van het kind te herstellen. Het BEC Jonge Kind is echter niet zeker in hoeverre de hulp die geboden wordt werkzaam is en welke werkzame factoren in de praktijk worden ingezet. Vraagstelling In dit onderzoek werd onderzocht wat werkzame factoren van dagbehandeling zijn volgens literatuur en in hoeverre deze gevonden werkzame factoren terug te zien zijn in de praktijk van het BEC Jonge Kind. Het doel van dit onderzoek was dan ook hier inzicht in te krijgen. Methode Door middel van literatuurstudie is er onderzocht wat mogelijk werkzame factoren zijn voor dagbehandeling voor kinderen van 0 tot en met 6 jaar. Door middel van interviews met professionals van het BEC Jonge Kind is onderzocht in hoeverre deze gevonden factoren terug te zien zijn in de praktijk en in hoeverre professionals deze als werkzaam ervaren. Resultaten Er zijn verschillende mogelijk werkzame factoren gevonden in de literatuur met betrekking tot de inhoud van dagbehandeling, de randvoorwaarden en de rol van de professional. Deze factoren komen volgens professionals in verschillende mate terug in de praktijk. Professionals zijn wisselend over in hoeverre de factoren werkzaam zijn. Conclusie Er is meer onderzoek nodig om de daadwerkelijke werkzaamheid van factoren te meten. Aanbevolen wordt om de ervaringen van ouders en kinderen mee te nemen in vervolgonderzoek.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Visscher, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2023 08:06
Last Modified: 13 Jul 2023 08:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2336

Actions (login required)

View Item View Item