Evers, Britt (2023) Met de Jaren Komt Wijsheid? De Invloed van Leeftijd op Integratieve Conflicthantering van Leidinggevenden. Bachelor thesis, Psychology.
Text
BachelorThese_B.L.Evers_S4366166.docx.pdf Restricted to Repository staff only Download (268kB) |
Abstract
De stijgende leeftijd van de werkende bevolking levert vraagstukken op omtrent de mogelijke gevolgen hiervan. Men relateert veroudering vaak aan algemene verslechtering wegens achteruitgang van capaciteiten. Voorgaand onderzoek lijkt dit echter tegen te spreken, waarbij is gebleken dat oudere werknemers over hogere emotionele competenties beschikken. Dit heeft mogelijk invloed op de conflicthantering die zij gebruiken, waarbij bijvoorbeeld meer probleemoplossende strategieën worden toegepast. Dit onderzoek heeft zich gericht op leidinggevenden binnen organisaties, waarbij we hypotiseerden dat oudere leidinggevenden meer probleemoplossende conflicthantering toepassen dan jongere leidinggevenden, via verhoogde kennis over emotieregulatie als mediatorvariabele. Deze relatie is onderzocht middels online vragenlijsten onder zowel leidinggevenden als werknemers. De onderzoeksresultaten boden echter geen ondersteuning voor onze hypotheses, wat verrassend was gegeven de bestaande literatuur omtrent deze relatie. Onze voornaamste verklaringen hiervoor hadden te maken met methodologische implicaties van het onderzoek; namelijk een kleine steekproefgrootte en de vorm van zelfrapportages, wat ruimte gaf voor sociaal wenselijke antwoorden. Het zou daarom voor toekomstig onderzoek interessant kunnen zijn om een experimenteel onderzoek uit te voeren met een grotere steekproef. Trefwoorden: leidinggevenden, veroudering, emotieregulatie, conflicthantering, probleemoplossen
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Scheibe, S. |
Degree programme: | Psychology |
Differentiation route: | None [Bachelor Psychology] |
Date Deposited: | 12 Jul 2023 13:47 |
Last Modified: | 12 Jul 2023 13:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2337 |
Actions (login required)
View Item |