Javascript must be enabled for the correct page display

Het P(ASS)T

Slomp, Marith (2023) Het P(ASS)T. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Het P(ASS)T_Slomp_S5389577_Versie 1pdf.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (679kB)

Abstract

Abstract (NL) Leerlingen met autismespectrumstoornis (ASS) zijn doorgaans minder betrokken in de les. Uit eerder onderzoek is gebleken dat het bieden van ruimte zorgt voor meer betrokkenheid. Daarom is een professionaliseringstraject ontwikkeld, waarbij professionals gecoacht worden in het bieden van ruimte. In deze studie wordt onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de mate van ruimte bieden van de professional en de ontwikkeling van de mate van betrokkenheid van de leerling met ASS gedurende het professionaliseringstraject. Voor dit onderzoek zijn drie metingen van drie professionals gecodeerd, waarbij gekeken is naar de mate van ruimte bieden van de professional en de mate van betrokkenheid van de leerling. Uit de resultaten blijkt dat voor beide variabelen bij twee van de drie professionals een significant verschil wordt gevonden tussen de metingen. De significante verschillen laten geen duidelijke stijging of daling zien. Tot slot is onderzocht of de samenhang tussen de twee variabelen zich ontwikkelt gedurende het professionaliseringstraject. Voor de samenhang per meting per professional worden met name middelmatige tot zeer zwakke correlaties gevonden. Op basis van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de twee variabelen over het algemeen niet met elkaar samenhangen. Daarnaast is de conclusie dat er geen verandering is te zien bij twee variabelen gedurende het professionaliseringstraject. Dit betekent dat het professionaliseringstraject voor de desbetreffende professionals, op basis van de uitgevoerde metingen geen duidelijk effect heeft gehad. Hierbij moet rekening gehouden worden met een zeer kleine steekproef en weinig meetmomenten. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek zou zijn om het onderzoek nog eens af te nemen met een grotere steekproef en meerdere metingen. Sleutelwoorden: ASS, betrokkenheid, ruimte bieden, professionaliseringstraject

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Boer, A.A. de
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2023 08:08
Last Modified: 13 Jul 2023 08:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2340

Actions (login required)

View Item View Item