Veer, Thamar (2023) De Ontwikkeling en Uitvoering van een Leesinterventie over Genderdiversiteit. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie 2, Thamar Veer, S4430050.pdf Download (345kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek ging over de manier waarop kinderboeken kunnen bijdragen aan het bevorderen van acceptatie vanuit basisschoolleerlingen naar transgenderpersonen. Om dit te onderzoeken is er een leesinterventie ontwikkeld die gebaseerd is op 'Leespraat' van Aidan Chambers. Deze methode geeft leerlingen de vrijheid om te praten over het boek en of ze bepaalde thema's herkenden. Het boek gebruikt bij de leesinterventie is "Mijn Schaduw is Roze" van Scott Stuart. De leesinterventie is uitgevoerd in een groep drie klas. Na de interventie is de docent geïnterviewd over haar ervaring met het bespreken van transgender in haar klas. Volgens haar reageerden de leerlingen niet anders op het boek dan normaal. Ook zei ze dat de gebruikte methode niet helemaal geschikt was voor haar klas, omdat het korter was dan hun gebruikelijke methode. De docent zei dat ze niet van plan was om dieper op het thema transgender in te gaan, omdat ze de leerlingen nog te jong vond. Gebaseerd op de informatie die is ontvangen van de docent is er geconcludeerd dat het van belang is om het thema transgender te bespreken op de basisschool. Dit onderzoek kan niets zeggen over wat de beste manier is om dat te doen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Parlevliet, S. and Bergen, D.D. van |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Algemene en Gezinspedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 13 Jul 2023 08:43 |
Last Modified: | 13 Jul 2023 08:43 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2343 |
Actions (login required)
View Item |