Javascript must be enabled for the correct page display

Effectiviteit van een Coachende Leraar op de Ervaring van Persoonlijke Ontwikkeling en Autonomie bij de Leerling: Op Basis van Persoonsvorming

Mogezomp, Ellen (2023) Effectiviteit van een Coachende Leraar op de Ervaring van Persoonlijke Ontwikkeling en Autonomie bij de Leerling: Op Basis van Persoonsvorming. Bachelor thesis, Psychology.

[img] Text
Ellen_Mogezomp_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (308kB)

Abstract

In dit huidige onderzoek is gekeken naar de rol van de leraar in de basisschoolklas bij leerlingen tussen acht en 13 jaar. Na een implementatie van de innovatie persoonsvorming, wat zich richt op de kernkwaliteiten van de leerling, zou de leraar een coachende rol aannemen. In dit onderzoek is onderzocht of deze rol een positief effect heeft op de ervaring van persoonlijke ontwikkeling bij de leerling en op het gevoel van autonomie bij de leerling. Doormiddel van een vragenlijst voor de implementatie en één jaar en vier maanden na de implementatie zijn deze twee variabelen gemeten. In totaal hebben 634 leerlingen van tien verschillende basisscholen deze vragenlijst ingevuld. Helaas kon, vanwege een fout in Qualtrics, de response-ID niet worden gekoppeld, waardoor het niet mogelijk was om de initiële voor-nameting valide uit te voeren. Echter vanwege noodzaak en voor de context van deze bachelor scriptie, is een between-subjects design gebruikt om toch de resultaten te kunnen interpreteren. Uit deze analyses is gebleken dat de coachende rol van de leraar geen significant effect heeft op persoonlijke ontwikkeling van de leerling en het gevoel van autonomie bij de leerling. De conclusie van dit onderzoek is daarom dat het hebben van een coachende leraar gedurende een periode van één en vier maanden jaar geen significante verbetering laat zien voor zowel de persoonlijke ontwikkeling als het gevoel van autonomie bij de leerling. Verschillende beperkingen kunnen mogelijk het gebrek aan significante uitkomsten verklaren De belangrijkste is dat ervan uit is gegaan dat de innovatie voldoende is overgebracht naar de leerling, terwijl dit waarschijnlijk niet zo is. Vervolgonderzoek zou daarom vooral moeten focussen op juiste implementatie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Jonge, K.M.M. de and Dellen, S.A. van
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 13 Jul 2023 09:01
Last Modified: 13 Jul 2023 09:01
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2352

Actions (login required)

View Item View Item