Javascript must be enabled for the correct page display

Door Ervaring Meester in Academisch Optimisme? Onderzoek naar een Samenhang tussen Academisch Optimisme en Werkervaring van Leerkrachten in het Regulier Primair Onderwijs

Jong, Caesar de (2023) Door Ervaring Meester in Academisch Optimisme? Onderzoek naar een Samenhang tussen Academisch Optimisme en Werkervaring van Leerkrachten in het Regulier Primair Onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
2023-07-06_Caesar de Jong_S5428769_Thesis_Academisch Optimisme.pdf

Download (560kB) | Preview

Abstract

Sinds de vinding dat een groot deel van de academische prestaties vooral te wijten zijn aan de sociaaleconomische status (SES) van leerlingen, wordt gezocht naar school- en leerkrachteigenschappen die ook in relatie kunnen worden gebracht met de academische prestaties van leerlingen. Hoy et al. Identificeerden in 2006 het academisch optimisme op schoolniveau en in 2008 op leerkrachtniveau. Het academisch optimisme op leerkrachtniveau wordt kort omschreven als het vertrouwen van leerkrachten in leerlingen, ouders en persoonlijke capaciteiten. In dit onderzoek wordt getracht na te gaan of de verschillen in mate van academisch optimisme op leerkrachtniveau deels zijn toe te schrijven aan de ervaring van leerkrachten in het regulier primair onderwijs (PO), ook na controle op schoolweging. Leerkrachten uit het po in Nederland (N = 87) hebben een vragenlijst ingevuld die het academisch optimisme van leerkrachten meet. De lineaire regressieanalyse heeft geen bewijs geleverd voor een relatie tussen ervaring en academisch optimisme op leerkrachtniveau. Uit de resultaten van de correlatieanalyse blijkt dat leerkrachten met meer ervaring een grotere mate van individuele doelmatigheid en academische gerichtheid ervaren. De bevindingen van dit onderzoek benadrukken de noodzaak van gerichte ondersteuning en samenwerking tussen ervaren en minder ervaren leerkrachten, evenals interventies om het vertrouwen van leerkrachten in ouders en hun leergerichtheid te vergroten, vooral op scholen met een relatief hoge schoolweging.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 13 Jul 2023 09:06
Last Modified: 13 Jul 2023 09:06
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2355

Actions (login required)

View Item View Item